Mina produkter

Logga in för att följa kategorier och för att få genvägar i denna meny
avbryt
Visar resultat för 
Visa  endast  | Sök istället efter 
Menade du: 

JockeJo
UTFORSKARE

Bokföra Klarna utbetalning med en Retur

Tjena alla!

Vill bara dubbelkolla så jag gör rätt när jag ska bokföra en retur via klarna.

Jag bokför i vanliga fall så här när jag får pengar ifrån Klarna
1930 D
1510 K
6064 D
2641 D

Men nu har jag även fått göra en retur på 500:- ink moms på en produkt och hur bokför jag detta?

3 SVAR 3
Josefine Johansson
MODERATOR

Hej!

Tack för din fråga. Om det är en retur som dras från ditt konto och inte på någon annan utbetalning till dig så bokför du först upp det som en kreditering av försäljningen, dvs 1510 K och mot lämpligt intäktskonto i D samt eventuell moms. På så sätt får du minskat din försäljning samt moms som du tidigare bokfört upp. När du sedan betalar tillbaka det bokför du 1930 K och 1510 D. I och med ditt förslag på hur du bokför när du får pengar så antar jag att du har faktureringsmetoden eller åtminstone bokför upp Klarna försäljningen som en fordran i ett tidigare skede i normala fall. 

Om du både fått göra en retur samt fått insättning gällande försäljning så bör du fortfarande bokför det som en kreditering i första steget samt din totala försäljning och bokföra försäljning minus kreditering mot 1510 D. Sedan så bokför du som vanligt när du får pengarna från Klarna då det redan är korrekt fordran bokfört mot 1510 ( total försäljning minus retur ).

Ha det fint!

Josefine

JockeJo
UTFORSKARE

Hej Josefine! (Långt meddelande nu)

Så här bokför jag först en försäljning när kunden använt sig utav klarna:

3051 K
2611 K
1510 D

Sedan går det ett x antal dagar innan jag får pengarna utbetalda av Klarna och då bokför jag insättningen från klarna så här:

1930 D
1510 K
6064 D
2641 D

Nu i mitt fall för första gången så har en kunden returnerat en vara som jag sedan aktiverat en återbetalning av via klarna som nu kommit med på nästa utbetalning där dem dragit av 500:- på min utbetalning. 

Vi tar det från början och leker med siffrorna så kanske de blir lättare samt du ser hur jag ska ställa upp för att det ska bli rätt.
Jag har fått utbetalt 219,46:- (1930)
Jag har sålt för 750:- (1510)
Avgifter 24,43:- (6064)
Moms 6,11:- (2641)
Sedan så är det då en retur avdragen på -500:-

Är det så pass enkelt att jag ska bara göra så här:
D 219,46:- (1930)
K 750:- (1510)
D 24,43:- (6064)
D 6,11:- (2641)
D 400:- (3051)
D 100:- (2611)

Hej igen!

Ja det ser ut att stämma om returen ännu inte har bokförts eller hanterats på något annat sätt. Då måste du ju nu både bokföra bort fordran i sin helhet mot 1510 men också redovisat returen som minskar den bokförda intäkten samt utgående momsen. 

Ha det fint!

Josefine