Mina produkter

Logga in för att följa kategorier och för att få genvägar i denna meny
avbryt
Visar resultat för 
Sök istället efter 
Menade du: 

Marcus N
MEDLEM

Bokföra Konferens - Boende och middag på samma kvitto

Hej,

Jag ska bokföra en konferens som vi hade med styrelsen i mitt AB.

Hotellet förbetalades och vi fick kvitto på alltihop när vi checkade ut. Under vistelsen så tog vi några enheter som lades på samma kvitto. 

Hur ska jag bokföra detta när jag har allt på samma kvitto?

Tack på förhand!

1 GODKÄNT SVAR
Josefine Johansson
MODERATOR

Hej!

Tack för din fråga. Att man får allt på samma kvitto är vanligt, det som gäller då är att man får dela upp kostnaderna på olika konton i sin verifikation. Här kan du läsa om vad som är avdragsgillt samt momsregler vid konferens/representation för att hjälpa dig, men vanligtvis så är inte alkohol något som är avdragsgillt. Hotellkostnaden kan du lägga på något 58XX konto, tex 5831 Kost och logi i Sverige ( om det var i Sverige ) och alkoholen kan du lägga mot något representations-kostnadskonto, 6072 Representation, ej avdragsgill tex. 

Hoppas detta hjälper dig, ha en fin dag!

/ Josefine

Visa lösning i originalinlägg

1 SVAR 1
Josefine Johansson
MODERATOR

Hej!

Tack för din fråga. Att man får allt på samma kvitto är vanligt, det som gäller då är att man får dela upp kostnaderna på olika konton i sin verifikation. Här kan du läsa om vad som är avdragsgillt samt momsregler vid konferens/representation för att hjälpa dig, men vanligtvis så är inte alkohol något som är avdragsgillt. Hotellkostnaden kan du lägga på något 58XX konto, tex 5831 Kost och logi i Sverige ( om det var i Sverige ) och alkoholen kan du lägga mot något representations-kostnadskonto, 6072 Representation, ej avdragsgill tex. 

Hoppas detta hjälper dig, ha en fin dag!

/ Josefine