Mina produkter

Logga in för att följa kategorier och för att få genvägar i denna meny
avbryt
Visar resultat för 
Visa  endast  | Sök istället efter 
Menade du: 

Fd medlem
Inte tillämpbar

Bokföra VMB varor

Hur bokför jag en försäljning där en del av betalningen sker med inbytes vara (VMB)?

73 SVAR 73
Fd medlem
Inte tillämpbar

Nej, det hjälpte mig inte mycket...
Jag använder ju andra konton, se ovan. Hur skulle mitt upplägg vara för förlustaffär?
Fd medlem
Inte tillämpbar

Hej Nisse

Exakt hur har du bokfört inköpet av bilen som sedan såldes med förlust?
Fd medlem
Inte tillämpbar

Hej.
Jag har bokfört inköpet så här:
1910-Kassa 30000kr Kredit
4020-Inköp VBM Varor 30000kr Debet

//Nisse
Fd medlem
Inte tillämpbar

Oki, då förstår jag första steget! Du bokför alltså inte genom något lager, utan använder ett varuförbrukningskonto direkt. Bara för att jag ska förstå hur din automatkontering, hur hade programmet bokfört om du hade sålt bilen för t.ex. 40 000 kr och gjort en vinst på 10 000 kr?
Fd medlem
Inte tillämpbar

1930 Bank debet 40000kr
3020 Försäljning av VMB Varor i kredit 40000kr
3023 Positiv VM omföringskonto i debet 10000kr
3024 Positiv VM 25% i kredit 8000kr
2611 Utg moms i kredit 2000kr
Fd medlem
Inte tillämpbar

Hej igen Nisse

Nu är jag med på hur ni har byggt mallarna.

Du kan antingen använda det befintliga kontot 3020, försäljning av VMB Varor eller kan du skapa ett nytt konto, 3212 och döpa det till "försäljning negativ VMB". Det är viktigt att kontot inte är knutet till någon momskod i Visma Avendo.

Då bokför du:
Debet konto 1930, 30 000 kr.
Kredit konto 3212 eller 3020, 30 000 kr.

Klappat och klart, nu kan vi ta helg med gott samvete 🙂

Enda nackdelen med att bokföra på detta vis jämfört med att använda ett lagerkonto är att du inte får med dig resultatet i bokföringen utan måste göra en inventering och bokföra en lagerförändring innan resultatrapporten visar ett exakt resultat. Säg att du köper in 10 st bilar för 100 tkr kr stycket och bokför inköpet på konto 4020 och skriver ut en resultatrapport så ser det ut som att bolaget har gjort en förlust på 1 Mkr.

Hälsningar Pär
Fd medlem
Inte tillämpbar

Hmm, är det bättre att jag bokför både inköp och försäljning enl. ditt översta förslag?
Har ju bara sålt 1 bil iår, så den kan jag väl korrigera antar jag?

Avendo eEkonomi har ju tyvärr ingen lagerhantering, vilket hade underlättat en del...
Fd medlem
Inte tillämpbar

Min målsättning som redovisningskonsult är att framställa fram någon form av rapport till företagsledaren som visar resultatet under en viss period. Bokför du inköpet av bilen som lager (konto 14xx) får lagret i bokföringen samma värde som bilarnas inköpspris och du får hela tiden en vettig resultatuppföljning. Alla företagare är intresserade av hur deras verksamheter går så därför förespråkar jag att man bokför enligt instruktionen högst upp i tråden. Lycka till med bilförsäljingen Nisse!
Fd medlem
Inte tillämpbar

Tack Per. Övergår till att redovisa som ovan. Dock undrar jag, de kostnader som jag lagt ut på bilen, ska de redovisas på något speciellt sätt? T.ex. rekond, reservdelar, service, försäkring mm. Eller räcker det att jag har en bruttovinstberäkning som underlag, när jag ska räkna ut vinstmarginalen?
Fd medlem
Inte tillämpbar

Hej igen Nisse!

Ett förslag är bokföra alla typer av rörliga kostnader som t.ex. rekonditionering, reservdelar, service m.m. som kan hänföras till din verksamhet på 40xx-konton. Du skulle kunna skapa egna konton, t.ex. 4011 för reservdelar, 4012 för skatt- och försäkring, 4013 rekonditionering etc. Får du en faktura som avser reservdelar så lyfter du momsen precis som vanligt och bokför kostnaden mot konto 4012.

Säg att du köper in en riktigt dålig bil för t.ex. 5 000 kr och tvingas laga upp den för 20 000 kr. Sen säljer du bilen för 15 000 kr. Då är det fortfarande ”vinsten” = 10 000 kr (anskaffningsvärde minus försäljningspris), på bilen som du ska redovisa moms för, d.v.s. 2 000 kr i utgående moms. Att du dessvärre har lagt ner massa kostnader på bilen och i själva verket gör förlust påverkar inte vinstmarginalbeskattningen och momsen. Men du får givetvis avdrag för kostnaderna i verksamheten.

Hälsningar
Pär
Fd medlem
Inte tillämpbar

Jaha! Där gick det upp ett ljus 🙂
Har använt 60XX-konton till att dela upp kostnaderna. Ska jag använda 40xx-konton istället och varför?
Ska jag isåfall boka om (korrigera) tidigare verifikationer?
Fd medlem
Inte tillämpbar

Din verksamhet är bilhandel brukar man lägga alla rörliga kostnader som hänger ihop med bilhandeln på 40xx-konton. Vi vill veta hur mycket själva bilförsäljningen genererar eftersom resultatet av bilförsäljningen sedan ska täcka alla andra kostnader. Ekonomer brukar prata om ett nyckeltal som heter bruttovinst och det ska motsvara resultatet av bilhandeln i ditt fall. Ingen kommer att hänga dig om du bokför skatt- och försäkringskostnader på konto 5612 men då hamnar kostnaderna längre ner i resultaträkningen under rubriken ”övriga externa kostnader”. Om man t.ex. ska bokföra i ett fastighetsbolag bokför man oftast fastighetsskatt på ett 40xx-konto istället för konto 5191 som heter fastighetsskatt för vi vill veta hur mycket själva fastighetsrörelsen genererar i resultat.
Fd medlem
Inte tillämpbar

This reply was created from a merged topic originally titled
Tillämpa VMB.


Hej
Jag behöver lite hjälp med momsredovisning (augusti). Jag säljer enbart begagnade varor som jag köper på second hand affärer . Jag behöver hjälp för att tillämpa den så kallad VMB. Exempel på ett inköp är så här – Jag köper 12st T-shirt som har olika priser mellan 10-40 kr , summa exempelviss är 250 kr, jag bokföra inköp på konto 1930 (kredit) och 4059 (debet). Exempel på försäljning är så här, jag säljer en av dessa T-shirt till exempelviss 150 kr. jag har konterat händelser så här: konto 3054 (kredit) 1910(debet). Problemet är att jag inte räknade VMB ingenstans, pga att jag inte säljer hela inköp bara en del av dem, jag har en lista med alla inköp och försäljning och jag har räknat manuell VMB, jag vill veta om det finns något sett att bokföra räkningen som jag har gjort.

Mvh Alberto

Jag hoppas du kan finna svar på din fråga i denna tidigare forumtråd.
Fd medlem
Inte tillämpbar

Hej Per, jag hittade inte svar på min fråga y forumtråd, kan du ge mig ett exempel. Jag har skrivit nästan samma fråga på en annan tråd och ”den var raderad eftersom jag hade samma fråga två gånger”, problemet är att jag inte förstod hur ska kontera varorna eftersom när jag gör ett inköp, finns detaljerad på kvitto hur mycket kostar varje plagg och jag säljer bara en del av inköpet.

Hej!
Om du det finns detaljerat kvitto på vad varje plagg kostar kan du bokföra enligt de exempel som beskrivs längre upp i denna tråd.

Om det inte går att fastställa vinstmarginalen för varje enskild vara tillämpas istället förenklad VMB. En beskrivning över hur du gör då finns i denna tråd:
http://forum.vismaspcs.se/visma_spcs/...
Fd medlem
Inte tillämpbar

Jag fattar bokföringen, men jag har ett tekniskt problem i Visma Adm i samma fråga. Stressiga säljare, som riskerar att lova för mycket om det inte finns någon mall.

Problem 1:
Artikelkontering för begagnat: Momskod: 0.
Försäljn: 3211 (pos) eller 3212 (neg)?????
Inköp: 4210
Lagerförändring: 4970 Förändr av beg lager samt nedlagda kostn.
Lager: 1465.

Notera: vanligast är ju att kunden köper en artikel men vill byta in något annat (=beg). Därför utfärdar vi en faktura:
Köpt artikel, som ju debiteras (=lageruttag i lagermodulen).
Inbyte: Antal -1 (=inleverans i lagermodulen). Då måste man ändra försäljningskonto till inköpskonto. Eller???

När nästa kund kommer och vill köpa ovan nämnda utbyte: Faktura igen:
Problem 2 och egentligen det största:
Köpt artikel, som ju ska debiteras (lageruttag, förstås).
Helt plötsligt fungerar inte artikelkonteringen ovan inte alls.

Hur gör jag fakturan? Om momsen redovisas avslöjas ju inköpspriset för den som är lite insatt... Vill man ju inte!! Ta ditt ex med SAAB:en
Marg inkl moms 10.000 kr (som ju också blir lagerförändringen enl ovan). Ytterligare fel...
Moms 2.000
Vinstmarginal: 8.000 kr.

Lösning: en faktura som helt döljer momsen!!! Finns det en sådan?

Dock måste ju momsen komma på fakturajournalen, så bokföringen blir rätt!!!
Dolda rader med en paketartikel?
Per Nyquist
ANSTÄLLD

Hej Gunilla!

Jag tror jag har klurat fram en lösning som borde fungera för dig.

Vi börjar med att försöka få ordning på fakturan där en bil avyttras och en annan levereras in genom inbyte. Bilen som kunden köper lägger du in som en artikelrad med momskod 0 och ett försäljningskonto utan momsrapportkod, exempelvis 3020. Den inbytta bilen kommer vi inte kunna leverera in i lagret via fakturan, så inbytesbeloppet lägger du som en textrad på fakturan med inköpskonto 4210 och momskod 0. Fakturan blir nu på skillnaden mellan bilens säljpris och inbytesbeloppet, allt utan moms.

För att få in den inbytta bilen i lagret gör du sedan en manuell inleverans under Arbeta med - Artiklar/Lager. Här använder du konto 4970. Därefter finns inbytesbilen i lagret och kan faktureras till en kommande kund.

Till sist måste vi lösa hanteringen av momsen på den bil som sålts. Detta får vi göra med en vanlig verifikation. För att automatisera denna kan du skapa en konteringsmall med följande rader:
2611 -({Belopp}-{Inköp})*0,20 momskod i kontoplanen 10
3030 -({Belopp}-{Inköp})*0,80 momskod i kontoplanen 07
3028 ({Belopp}-{Inköp}) ingen momskod

När du sedan använder konteringsmallen på en verifikation anger du bara vad bilen sålts för (Belopp) och var den köptes in för (Inköp), så görs bokningarna automatiskt.
Fd medlem
Inte tillämpbar

Från en tidigare tråd:
Exempel 1: Du köper in en begagnad Saab 9-5 i din näringsverksamhet för 50 000 kr och säljer den för 60 000 kr.
Det första som sker är att pengar försvinner på checkkontot och du bokar upp bilen i lager av handelsvaror. Debet 1460 och kredit 1930, 50 000 kr. När du sedan säljer bilen för 60 000 bokför du debet 1930 60 000 kr och kredit 1460 med 50 000 kr. Skapa ett konto som heter 3211, försäljning positiv VMB. Kontot ska ha momskod 07 – beskattningsunderlag vid vinstmarginalbeskattning 25 %. Vi kan konstatera att vi gjorde en vinst om 10 000 kr på vår affär och i kredit på konto 3211 bokför vi 80 % av vinsten, dvs 8 000 kr. Den utgående momsen om 2 000 kr bokför du i kredit på konto 2616 – utgående moms VMB 25 %. Kontot ska kopplas till momskod 10 – utgående moms 25 %.

Min revisor föreslår utöver Ditt förslag fölande:
I kredit konto 3200 58 000 kr och i debet konto 4090 50 000 kr + konto 3220 8 000kr.
Dessa konton finns inte med i BAS kontoplanen så min fråga är vad det ska vara för momskod på dessa extra konton?

Momskonteringen som krävs får du på kontona 3211 och 2616 i exemplet ovan, så det borde räcka med att ha momskod på dessa konton om du använder dem i din kontering. Då behöver du inte ange någon mmomskod på 3200, 4090 eller 3220.
Fd medlem
Inte tillämpbar

This reply was created from a merged topic originally titled
VMB och lagerförändring.


Hej ,

Jag har problem med att momsrapporten blir fel vid försäljning av VMB varor. Vi har köpt in ett fordon på konto 4020 under 2013, summa 72000 och säljer det nu under 2014 på konto 3020, summa 83000, momsrapportkoden är 07. Men hela summan av försäljningen kommer på rad 07 alltså 83000. Det ska bara finnas 11 000kr på den raden. Pga att vi kör lager med lagerfärdringsjournaler så vill jag inte testa för mycket. Man kan ju gör en enkel verifikation med inköp och försäljning men med lagret inräknat blir det lite snurrigt.

Inköpet bokfördes i en verifikation med kredit 1930, 72000kr och debit 4020 72000kr.
Sedan gjordes en manuell inleverans för att fordonet skulle hamna i lager och komma med i lagerförändringsjournalen.