Mina produkter

Logga in för att följa kategorier och för att få genvägar i denna meny
avbryt
Visar resultat för 
Sök istället efter 
Menade du: 
CONTENT PRODUCER

Re: Bokföra VMB varor

Hej!

I Pärs svar längst upp i denna tråden i exempel 2 beskrivs hur en förlust vid försäljning av VMB bokförs.

Återkom gärna om det inte var svaret du sökte.
Anna Svensson
~Content producer, Visma lönefamilj~
NY MEDLEM

Nej, det hjälpte mig inte mycket...
Jag använder ju andra konton, se ovan. Hur skulle mitt upplägg vara för förlustaffär?
NY MEDLEM

Hej Nisse

Exakt hur har du bokfört inköpet av bilen som sedan såldes med förlust?
NY MEDLEM

Hej.
Jag har bokfört inköpet så här:
1910-Kassa 30000kr Kredit
4020-Inköp VBM Varor 30000kr Debet

//Nisse
NY MEDLEM

Oki, då förstår jag första steget! Du bokför alltså inte genom något lager, utan använder ett varuförbrukningskonto direkt. Bara för att jag ska förstå hur din automatkontering, hur hade programmet bokfört om du hade sålt bilen för t.ex. 40 000 kr och gjort en vinst på 10 000 kr?
NY MEDLEM

1930 Bank debet 40000kr
3020 Försäljning av VMB Varor i kredit 40000kr
3023 Positiv VM omföringskonto i debet 10000kr
3024 Positiv VM 25% i kredit 8000kr
2611 Utg moms i kredit 2000kr
NY MEDLEM

Hej igen Nisse

Nu är jag med på hur ni har byggt mallarna.

Du kan antingen använda det befintliga kontot 3020, försäljning av VMB Varor eller kan du skapa ett nytt konto, 3212 och döpa det till "försäljning negativ VMB". Det är viktigt att kontot inte är knutet till någon momskod i Visma Avendo.

Då bokför du:
Debet konto 1930, 30 000 kr.
Kredit konto 3212 eller 3020, 30 000 kr.

Klappat och klart, nu kan vi ta helg med gott samvete 🙂

Enda nackdelen med att bokföra på detta vis jämfört med att använda ett lagerkonto är att du inte får med dig resultatet i bokföringen utan måste göra en inventering och bokföra en lagerförändring innan resultatrapporten visar ett exakt resultat. Säg att du köper in 10 st bilar för 100 tkr kr stycket och bokför inköpet på konto 4020 och skriver ut en resultatrapport så ser det ut som att bolaget har gjort en förlust på 1 Mkr.

Hälsningar Pär
NY MEDLEM

Hmm, är det bättre att jag bokför både inköp och försäljning enl. ditt översta förslag?
Har ju bara sålt 1 bil iår, så den kan jag väl korrigera antar jag?

Avendo eEkonomi har ju tyvärr ingen lagerhantering, vilket hade underlättat en del...
NY MEDLEM

Min målsättning som redovisningskonsult är att framställa fram någon form av rapport till företagsledaren som visar resultatet under en viss period. Bokför du inköpet av bilen som lager (konto 14xx) får lagret i bokföringen samma värde som bilarnas inköpspris och du får hela tiden en vettig resultatuppföljning. Alla företagare är intresserade av hur deras verksamheter går så därför förespråkar jag att man bokför enligt instruktionen högst upp i tråden. Lycka till med bilförsäljingen Nisse!
NY MEDLEM

Tack Per. Övergår till att redovisa som ovan. Dock undrar jag, de kostnader som jag lagt ut på bilen, ska de redovisas på något speciellt sätt? T.ex. rekond, reservdelar, service, försäkring mm. Eller räcker det att jag har en bruttovinstberäkning som underlag, när jag ska räkna ut vinstmarginalen?