Mina produkter

Logga in för att följa kategorier och för att få genvägar i denna meny
avbryt
Visar resultat för 
Sök istället efter 
Menade du: 
ANSTÄLLD

Re: Bokföra VMB varor

När den är nya ska du redovisa moms på hela försäljningspriset, i ditt exempel 40 000 kr.
NY MEDLEM

This reply was created from a merged topic originally titled
VMB och lagerförändring.

Hej ,

Jag har problem med att momsrapporten blir fel vid försäljning av VMB varor. Vi har köpt in ett fordon på konto 4020 under 2013, summa 72000 och säljer det nu under 2014 på konto 3020, summa 83000, momsrapportkoden är 07. Men hela summan av försäljningen kommer på rad 07 alltså 83000. Det ska bara finnas 11 000kr på den raden. Pga att vi kör lager med lagerfärdringsjournaler så vill jag inte testa för mycket. Man kan ju gör en enkel verifikation med inköp och försäljning men med lagret inräknat blir det lite snurrigt.

Inköpet bokfördes i en verifikation med kredit 1930, 72000kr och debit 4020 72000kr.
Sedan gjordes en manuell inleverans för att fordonet skulle hamna i lager och komma med i lagerförändringsjournalen.
NY MEDLEM

Det här svaret skapades från ett sammanslaget ämne som hette Köpt och sålt bil momsfritt i företagen. moms på vinsten?.

Jag har köpt en bil i företagen från privatperson utan moms för 30.000kr. nu har jag sålt den för 42.000 till privatperson utan moms. Hur konterar jag det? VMB
NY MEDLEM

Hej Fancyfia!

Om din verksamhet består av handel med bilar kan du följa tråden ovan. Består din verksamhet av något helt annat och du har köpt bilen för att ha den i din verksamhet och efter ett par år väljer att avyttra den med vinst ska du inte använda dig av VMB. I så fall bokför du vinsten vid försäljning av bilen på förslagsvis konto 3970. 
NY MEDLEM

Nja vi säljer bildelar och ibland har vi hela bilar till salu! Jag har försökt med förslag ovan. Men inte haft kontona i mitt program. Osäker på att göra nytt.
NY MEDLEM

Då förstår jag din verksamhet bättre och som du beskriver eran verksamhet är det inte omöjligt att ni säljer en och annan bil. Då skulle jag tro att ni omfattas av VMB och jag hoppas att tråden ovan kan vara till hjälp för dig. Det framgår även vilka momskoder de olika kontona ska ha. 
NY MEDLEM

hur ser det ut om jag ska skapa 3023 och 3024 konto?
NY MEDLEM

Per Gustavsson! Tack för väldigt bra ingående förklaringar angående VMB.. Tidigare i denna tråd skrevs det att det är bättre att bokföra allt på 1460 lagerkonto för att ha en bättre översikt över resultatet. Finns det några regler kring detta? Kan man även köra denna metod när det handlar om inköp av begagnade datorer?
NY MEDLEM

Hej!

Fördelen med att först boka in varuinköpen på ett lagerkonto (exempelvis 146x) och sedan bokföra lageruttag och varukostnad (40xx) vid försäljning är att resultatet blir jämnare jämfört med om man från början bokfört varuinköpet på ett kostnadskonto för varuinköp (40xx). Vi tar ett exempel och utgår från att man berörs av reglerna kring vinstmarginalbeskattning (VMB) och att verksamheten är att köpa in och sälja begagnade datorer. I januari månad köper vi in en begagnad dator för 2 000 kr och i februari säljer vi den för 4 000 kr. Om vi bokför varuinköpet till ett lagerkonto när inköpet görs så får vi ingen resultateffekt den månaden eftersom varan finns i lagret och ingen försäljning skett än. När varan säljs i februari så bokas försäljning och lagerkontot krediteras samtidigt som kostnadskonto för varuinköp (40xx) debeteras. Se exempel på bokningar nedan.

Januari:

1465               +2 000            Inköp av begagnad dator

1930               - 2 000           Inköp av begagnad dator

Februari:

3210               -2 000            Försäljning av begagnad dator

3211               -1 600            Försäljning av begagnad dator

2616               -  400             Försäljning av begagnad dator

1930               +4 000            Försäljning av begagnad dator

1465               -2 000            Försäljning av begagnad dator

4012               +2 000            Försäljning av begagnad dator

Om vi vill ta fram en resultatrapport per januari månad så har ingen effekt skett eftersom varan fortfarande ligger i lager och i balansräkningen så har lagret ökat med 2 000 kr och bankkontot har minskat med 2 000 kr. Om vi tar fram en resultatrapport per februari kommer den visa en försäljning på 3 600 kr och varukostnad på 2 000 kr, dvs. en vinst på 1 600 kr.

Säg om vi vid första inköpet av den begagnade datorn för 2 000 kr istället skulle bokfört den direkt som en varukostnad (och försäljningen fortfarande skett i februari månad) och vi vill ta fram en resultatrapport per januari. Resultatrapporten kommer då visa en kostnad på 2 000 kr, men ingen försäljning och inget lagersaldo. Detta är ju dock missvisande eftersom datorn som vi köpt in fortfarande finns i lager och vi inte haft någon försäljning än. Vi skulle då behöva göra en ombokning och kreditera kontot för varukostnadsinköp och debetera varulagret. Då skulle resultatrapporten visa samma effekt som i första exemplet när vi först bokar in köpet till varulagret. När försäljningen sedan sker får vi boka in en varukostnad igen.

Så fördelen med att först boka in ett varuinköp i lager och sedan boka varukostnaden vid försäljning är att balans- och resultatrapporterna från en början blir lite mer rättvisande istället för att boka varuinköp som varukostnad direkt. Om man har jämna flöden under året av försäljning och inköp av varor så kanske inte effekten blir så stor. Men om man har större variationer mellan månader och bokför varuinköp som varukostnad direkt och inte först via ett lagerkonto så kan man få lite missvisande siffror (gällande bruttovinsten som nämndes tidigare i tråden) om man en månad haft stora varuinköp som man inte sålt än och inte gör en avstämning av lagervärdet den månaden innan man tar fram en balans- och resultatrapport. 

NY MEDLEM

Det här svaret skapades från ett sammanslaget ämne som hette Vinstmarginalbeskattning och hjälp med bokföring.

Hej

Arbetar som möbeltapetserare och har en fråga ang VMB varor och bokföring. Ibland köper jag och min kollega in möbler på auktion som vi klär om och säljer. Om vi börjar med inköp. 
Jag köpte två fåtöljer för klubbslaget 2200 kr, totalt betalade jag 2745 kr varav 436 var provision och slagavgift samt moms på detta 109 kr. Om jag förstått rätt ska jag bokföra; 2200 i 1465 D, 2200 i 1930 K, men hur gör jag med resten? 4020 inköp VMB vara? Eller ska jag göra på något annat sätt? 

Hur gör jag nu om jag tex säljer fåtöljerna för låt oss säga 6000? 
Vinst på 3800, moms 760 kr 

D                                       K
1930                              6000             3020              6000
3028                              3800             3030              3800
3030                                760             2616                760
4211                              2200             1465              2200   (förutsatt att 2200 gått in i lager) 

Är jag helt uppe i det blå? 

Tacksam för hjälp!
Mvh Jolsta