Mina produkter

Logga in för att följa kategorier och för att få genvägar i denna meny
avbryt
Visar resultat för 
Sök istället efter 
Menade du: 
NY MEDLEM

Re: Bokföra VMB varor

Det här svaret skapades från ett sammanslaget ämne som hette Bokföra vinststmarginal - Compact.

Jag vill ha hjälp med att bokföra försäljningen av en vinstmarginalbil. Köpt för 30.000 kr och såld med förlust för 10.000 kr.
NY MEDLEM

Jag har ett AB som säljer begagnade varor. Företaget köper in varor för att sälja vidare (alltså ingen försäljning på provision).

Hittills i bokföringen har jag följt det översta exemplet i tråden för hur man bokför inköp och försäljning av VMB.

Vid inköp har jag enbart använt 1930 Kredit och 1465 Debet.

Vid försäljning har jag enbart använt 1930 Debet och 1465 Kredit, 2616, kredit och 3211 Kredit.

Är detta rätt bokfört eller måste jag även använda något 40**/32** konto när jag bokför försäljningen? Blev extremt osäker dels eftersom många verkar använda kontot 4020 för att bokföra inköp och dels då svaret ovan innehåller både konto 3210 och 4012 när det gäller försäljning där man även bokför på 1465, dessa två konton hittar jag ingenstans.

NY MEDLEM

Hej!
Innan jag svarar skulle jag vilja veta vilken metod för VMB du använder. Huvudregeln (separat redovisning för varje vara) eller förenklad?
/Pär
NY MEDLEM

Jag använder separat redovisning för varje vara 🙂
NY MEDLEM

Då vet jag. Du får svaret på måndag, hoppas det är ok.
Trevlig helg!
/pär
NY MEDLEM

Hej igen!
Ja tack, jag vill gärna ha svaret idag.
NY MEDLEM

Hej igen,

Eftersom du bokfört inköpet mot 1465 ”lager” måste du vid försäljningen boka intäkten mot ett intäktskonto och inköpskostnaden mot ett kostnadskonto. Annars kommer du bara att redovisa ett netto på försäljningen i resultaträkning, d.v.s. för låg omsättning och ingen kostnad. Nettoredovisning är inte tillåten. Konsekvensen blir dessutom att bokföringen inte stämmer mot momsredovisningen till Skatteverket.

Som jag tidigare nämnt i denna tråden finns det en fördel med att boka mot ett lagerkonto först, tex 1465 som du gjort, och sedan vid försäljningen boka om inköpet från lager till kostnad. Det är att resultaträkningen då kommer att visa kostnaden när försäljningen sker, inte när varan köps in. Varan är ju en lagertillgång så länge man inte sålt den. Resultatredovisningen kommer då att överensstämma bättre med verkligheten.

Vid VMB-försäljning är det viktigt att skilja på försäljning med vinst och förlust. Anledningen är att förlustförsäljningar inte får ”kvittas” mot vinstförsäljningar. Vid förlustförsäljningar gäller att moms inte ska beräknas alls, alltså ska varje förlustförsäljning redovisas med noll kronor i moms i bokföringen.  För att kunna hålla reda på vinst- och förlustförsäljningar bör dessa redovisas på separata konton.

Här följer två exempel av försäljningar med 25 % moms. En försäljning med vinst och en med förlust.

En vara säljs med vinst för 10 000 kr som köpts in för 8 000 kr. Konteringsförslag enligt följande:
Debet 1930 10 000
Kredit 1465  8 000
Debet 4211 8 000
Kredit 3211 9 600
Kredit 2616    400 (Momsberäkning: (10 000 - 8 000)*20 %))

En vara säljs med förlust för 10 000 kr som köpts in för 12 000 kr. Konteringsförslag enligt följande:
Debet 1930 10 000
Kredit 1465 12 000
Debet 4212 12 000
Kredit 3212 10 000

Märk att ingen moms bokförs vid förlustförsäljningen och att olika konton används för både intäkt och kostnad vid vinst- respektive förlustförsäljningen.

I rutan 07 ”Beskattningsunderlag vid vinstmarginalbeskattning” på momsdeklarationen ska bara försäljningar gjorda med vinst redovisas, d.v.s. försäljningsintäkten minus kostnaden för just de varor som sålts med vinst.  Om bokföring skett enligt ovan kan man då summera kontona 3211 och 4211 och föra in i momsdeklarationen. Beloppen på kontona 4212 och 3212 ska inte redovisas till Skatteverket.

Skulle bara förlustförsäljning bokförts under perioden ska beloppet ”noll” redovisas i rutan 07. Momsbeloppet redovisas beroende på momssats i rutorna 10, 11 och 12.

Hälsningar
Pär Gustavsson
NY MEDLEM

Det här svaret skapades från ett sammanslaget ämne som hette Bokföra inköp av varor för VMB-försäljning.

Hej!

Vore ytterst tacksam om man kunde få lite tips och hjälp:

Jag driver en enskild firma där jag nyligen gjort ett första riktiga inköp av varor som min firma ska sälja vidare. Vi handlar enbart med begagnade varor (mest kläder) och har tänkt att bokföra försäljningen enl. vinstmarginalbeskattning.

Dock är jag osäker på hur jag bokför inköpet i Visma eEkonomi. Jag kör lite förenklat: inköpet gäller 5 styck klädesplagg. Vi säger att vart plagg kostade 100:- för en totalsumma av 500:-. Ingen moms betalades vid inköpet då säljaren (Myrorna) är undantagna moms.

Gör jag en bokföring på 100:- varje enskilt plagg - d.v.s. fem poster totalt, eller kan jag bokföra hela inköpet en gång a 500:-?

Alltså gör jag så här:

4020 Inköp av VMB-varor - 100:- Debet
1930 - Företagskonto/checkkonto/affärskonto - 500:- Kredit

Eller är det samma sak som att göra så här(?):

4020 Inköp av VMB-varor - 500:- Debet
1930 - Företagskonto/checkkonto/affärskonto - 500:- Kredit

Eller är jag helt ute och cyklar?

Ursäkta besväret, jag brukar vara kunnig inom mina områden, men har lite svårt för vissa ekonomi-frågor hur mycket jag än läser på...
NY MEDLEM

Hej
Vilka momskoder skall det vara på kontona 3211 och 4211?
Jag kan väl inte summera kontona det är ju bara min vinst som skall stå i ruta 7 på momsblanketten.
Då får jag det till att 3211-4211 som redovisas till skatte deklarationen
Ingemar
ANSTÄLLD

Hej Ingemar,

På bokföringskonto 3211 väljer du momskod 07 och på konto 4211 väljer du ingen momskod.
Mer om detta kan du läsa om i forumtråden Momskoder vid positiv och negativ VMB försäljning.

/Cecilia