Mina produkter

Logga in för att följa kategorier och för att få genvägar i denna meny
avbryt
Visar resultat för 
Sök istället efter 
Menade du: 

Panumanders
NY MEDLEM

Bokföra Visma eEkonomi programkostnad

Hej! Här kommer en fråga från en riktig nybörjare.

Jag har nystartat företag, vid sidan om mitt vanliga jobb, där jag utför konsultverksamhet inom radiologi. Min kund ligger i Spanien, och härmed använder företaget omvänd skattskyldighet. Jag försöker skapa en verifikation för Vismas årskostnad på 2744 kr som dragits från företagskontot. Men hur ska jag göra? När jag skapar en manuell (se bild), så stämmer ju inte summorna. Om jag däremot öresjusterar ingående moms till jämn krona och tar bort den tredje raden (Utgående moms omvänd skattskyldighet), verkar summorna bli rätt. Men är det rätt att göra så? Jag har som sagt hittills inte haft någon momsbelagd utgift, har försökt läsa på men lyckas inte helt förstå hur jag ska göra.visma faktura.png

1 GODKÄNT SVAR
Roffakab
CHAMPION

Hej

Du ska ta en sak i taget. Att du har en kund i Spanien blir en sak att hantera när du ska bokföra Försäljning. Vismas årsfaktura är ett Inköp från en svensk leverantör och bokförs:

Debet 5420         2 195,25

Debet 2641            548,75    Momskod 48 (0%)

Kredit 1930         2 744,00

Observera att det är bara konto 2641 som ska ha en momskod.

Det du påbörjat är bokföring av Inköp från annat EU-land men det blir eventuellt en senare fråga.

Vänliga hälsningar

RoffaK

Visa lösning i originalinlägg

1 SVAR 1
Roffakab
CHAMPION

Hej

Du ska ta en sak i taget. Att du har en kund i Spanien blir en sak att hantera när du ska bokföra Försäljning. Vismas årsfaktura är ett Inköp från en svensk leverantör och bokförs:

Debet 5420         2 195,25

Debet 2641            548,75    Momskod 48 (0%)

Kredit 1930         2 744,00

Observera att det är bara konto 2641 som ska ha en momskod.

Det du påbörjat är bokföring av Inköp från annat EU-land men det blir eventuellt en senare fråga.

Vänliga hälsningar

RoffaK