Jag är enskildnäringsidkare sedan 2017 och har börjat använda Visma eekonomi 2022.
2017 ärvde jag skog och en tillhörande fyrhjuling som jag deklarerat under B3 respektive B4 i NE-bilagan.
Nu vill jag att detta skall följa med in i Visma, jag har lagt in tillgångarna under Anläggningstillgångar men eftersom jag förvärvade dessa tillgångar innan jag började använda Visma så kommer dom inte med i NE-bilagan för 2022.
Försöker jag skapa en manuell verifikation för att lägga till tillgångarna så vill Visma att jag ska skapa ett nytt räkenskapsår för 2021 (antar att Visma vill skapa nya räkenskapsår fram till 2017), men om jag skapar dessa räkenskapsår antar jag att jag behöver lägga in alla andra bokföringshändelser som skett från 2017 fram till ja började använda Visma?
Hur ska jag göra för att få in anläggningstillgångarna i Visma?
Löst! Gå till lösning.
Hej
I Räkenskapsåret 2022 i Visma finns möjlighet att lägga in IB. Underlaget ska vara den balansräkning du redovisade 2021-12-31 i din NE-bilaga 2021.
När det gäller fyrhjulingen är det bra om du har värden för både anskaffningsvärde och ackumulerade avskrivningar (netto B4)
Vänliga hälsningar
RoffaK AB
Tack så jätte mycket! Visste inte att den funktionen fanns.
Efter som detta var ett arv kan jag sätta kredit på konto 2018 Egen insättning?
Hej!
Jag hoppar in i din och Roffakabs tråd för att du skall få svar. Du bör använda det motkontot som använts tidigare, så kontrollera den balansräkningen du har från tidigare år precis som Roffakab föreslog. Du bör alltså inte göra en manuell verifikation nu i 2022 utan du bör lägga in de ingående balanser du har från 2021s utgående balanser i balansräkningen. Om du nu bokförde det mot konto 2018 sedan tidigare så låter det rimligt att du lägger motsvarande belopp mot det kontot när du uppdaterar dina balanser.
Ha det fint.
Josefine
Copyright 2024 Visma Spcs. All rights reserved.