Mina produkter

Logga in för att följa kategorier och för att få genvägar i denna meny
avbryt
Visar resultat för 
Sök istället efter 
Menade du: 
Highlighted
NY MEDLEM

Bokföra årets resultat

När jag läser i inlägg här sägs att man skall bokföra årets resultat genom att använda Debet 2019 & Kredit 2010  men bokföringsprogrammet föreslår 8999 istället för 2010.
Vilket konteringsalternativ är rätt?
Detta gäller Visma eEkonomi Smart och en enskild firma
17 SVAR 17

Re: Bokföra årets resultat

När programmet föreslår 8999 är det för att det är transaktionen innan den när årets resultat flyttas till eget kapital så det du jämför handlar inta om samma transaktion.
Konteringen med 8999 handlar om att nollställa resultaträkningen genom att bokföra årets resultat - vinst eller förlust på konto 8999 - debet vid vinst och kredit vid förlust - och kontera resultatet mot balansräkningens konto 2019 Årets resultat. (Kredit vid vinst och debet vid förlust)
Därefter flyttas årets resultat till eget kapital med konteringen 2019 mot 2010

Mikael
ANSTÄLLD

Hej,

Du finner svaret på din fråga i den här tråden. 

Ha det gott!

/Sofia
NY MEDLEM

Länken funkar inte för mig.

Jag har liknande fråga:

Under Årsavstämning - Förberedelser så är ena punkten:

"Kontrollera att resultatet för föregående räkenskapsår är flyttat från konto Årets resultat till konto för Eget kapital"

Går jag in på Kontoanalysen så kommer jag till ver.nr. 2019 - Årets Resultat, delägare 1. Ingående- samt utgående saldo ligger på minus och är identiska. Vad innebär minussumman och hur ska jag min verifikation se ut?

(Enskild firma och Visma eEkonomi Smart)
ANSTÄLLD

Hej HAQ,

Tråden som min kollega Sofia försökte hänvisa till är Bokföra årets resultat som är anpassad för flera olika bolagsformer. Längst ned i tråden hänvisar den även vidare till Bokföra föregående års resultat.

Om du sen står i programmet under avsnittet Bokföring - Kontoanalys - Huvudboken och kollar på 2019 - Årets resultat. Är då ingående och utgående saldo exakt samma så låter det inte som att nån uppbokning har skett på den aktuella perioden.
Ett minussaldo på detta konto i kontoanalysen innebär att det senast redovisades en vinst.

Om du går in under Bokföring - Verifikationer - Ny verifikation, väljer att skapa en ny på 2018-12-31 och väljer Bokföringsförslag Bokföring av årets resultat så kommer den att hämta beloppen automatiskt åt dig och lägga dem rätt i debet eller kredit.

Ha en fin dag!
/Cecilia
NY MEDLEM

Tack så mycket för förklaringen! Så i mitt exempel ska jag, om jag tolkar dig rätt, skapa en verifikation efter: 
Vinst
2019 Kredit
8999 Debet

Jajamen

M
NY MEDLEM

Hej igen,

Jag är lite osäker kring om detta verkligen är korrekt eftersom programmet varnar att denna åtgärd ska göras sist. Dvs det verkar inte vara samma som "den första punkten" på checklistan.

Är det förra årets resultat som jag ska bokföra och därför gå efter:
2019 Årets resultat Debet 
2010 Eget Kapital Kredit

Eller stämmer det fortfarande att jag ska följa ditt steg? 

Programmet säger: "Gör så här: Skapa en ny manuell verifikation och flytta saldot från kontot för Årets resultat (2019) till kontot för Eget kapital (2010)."

Det är korrekt att bokföra årets resultat 8999 mot 2019 för att få med årets resultat i balansräkningen 
och därefter göra konteringen du beskriver ovan för att samla hela det egna kapitalet på konto 2010 - vilket överförs som ingående balans till nästkommande år.

Mikael
NY MEDLEM

Jag provade detta men saldot blev då ännu mer minus?