Mina produkter

Logga in för att följa kategorier och för att få genvägar i denna meny
avbryt
Visar resultat för 
Sök istället efter 
Menade du: 

Re: Bokföra årets resultat

Om saldot på ditt konto  2019 eller 2010 föregås av ett minustecken betyder det att du redovisar vinst (2019) och att din verksamhet har ett eget kapital (2010) och det är bättre än att inte ha minustecken framför saldot på dessa konton - även om det kanske inte besvarar din fråga.

Mikael
NY MEDLEM

Jag kan ha hittat felet:

Går jag till 2017 och kollar "Bokföring av årets resultat" (DVS för 2017) så är detta belopp samma som minusbeloppet som visas under kontoanalys.
Går jag till januari 2018 så kan jag heller inte hitta någon verifikation för föregående års resultat.

Jag misstänker därför att jag inte har bokfört föregående års resultat i början av 2018?

Ifall jag gör följande:

2019 Årets resultat Debet
2010 Eget Kapital Kredit

och lägger denna verifikation i slutet av december 2018 (eftersom januari är låst) och sedan gör steget du skrev så kanske det stämmer? Dvs det blir noll

Bra
Gör ett steg i taget och kontrollera mellan varje steg

Mikael
Highlighted
NY MEDLEM

När jag gör detta och går till Bokföring - Kontoanalys - Huvudboken och kollar på 2019 - Årets resultat så får jag upp följande:
Ingående saldo: +0,3
Utgående saldo: +0.3

Det ser ut som att då är det nollat då och jag kan fortsätta med stegen?

Det ska helst vara 0,0 så 2019 kredit 0,3 mot 3740 debet 0,3 borde ge 0,0 i utgående saldo för 2019, därefter kan du gå vidare
NY MEDLEM

Okej tack, detta blir när jag angiver det exakta resultatet. Ska jag göra en ny och se det som en öresavrundning eller göra om "förra årets resultat" och avrunda upp?

Edit: Riktigt underbart att se att du hjälper till i riktigt många trådar!

För enkelhetens skull tycker jag att du gör det i nuvarande år, 

Tack för de fina orden:)

Mikael
NY MEDLEM

Då har vi förhoppningsvis hittat problemet!

Under Bokföring - Kontoanalys - 2019 (bokföringsdatum 2018-01-01 - 2018-31).
Då har jag ett ingående saldo på minus xxxx men 0kr på utgående saldo.
Byter jag till  perioden 2019 så visas inget.