Mina produkter

Logga in för att följa kategorier och för att få genvägar i denna meny
avbryt
Visar resultat för 
Visa  endast  | Sök istället efter 
Menade du: 

Fd medlem
Inte tillämpbar

Bokföra årspris företagskonto?

Hej! Har fått en avi från banken för årspris företagskonto m m. Summan kommer att dras direkt från företagskontot om ca tre veckor. Bör jag bokföra en leverantörsskuld tills vidare eller vänta med att bokföra tills pengarna dras från kontot? Det är ju inte en "faktura" i vanlig mening jag fått så det verkar ju inte passa in riktigt under rubriken "skapa ny leverantörsfaktura".

Själva kontona för bokföringen tror jag att jag har koll på genom att titta på andra frågor här.

Tack på förhand.
3 SVAR 3
Fd medlem
Inte tillämpbar

Hej carlnilsson

Jag har fått samma typ av “föravisering” som tydligen du – och ställt mig samma fråga. Om du kör bokföringen enligt KONTANTMETODEN gör i varje fall inte jag något förrän pengarna debiterats mitt bankkonto. När det skett gör jag en verifikation - daterad valutadagen – där jag krediterar mitt 1630 och debiterar mitt 6570. Det bör inte finnas någon moms på detta men om det finns en sådan hamnar den som debet på 2641.

Om du kör bokföringen enligt FAKTURAMETODEN då måste jag passa – har ingen aning.

Mvh Roffe

Fd medlem
Inte tillämpbar

Detta är att betrakta och behandla som en faktura öven om utställaren är din bank och betalningen kan betraktas som ett föskott som under resten av året blir en kostnad.

Mikael
Fd medlem
Inte tillämpbar

Tack för era svar. Jag har valt faktureringsmetoden, så då får jag bokföra en leverantörsskuld på detta nu och sedan bokföra igen när pengarna dragits.