Mina produkter

Logga in för att följa kategorier och för att få genvägar i denna meny
avbryt
Visar resultat för 
Sök istället efter 
Menade du: 

Christel3
MEDLEM

Bokföra återbetald moms från SKV

Mitt AB redovisade samma försäljningsintäkt två gånger vid bokslut, dvs både på föregående år och innevarande år. Redovisningsbyrån upptäckte sitt misstag och jag fick en återbetalning av moms från SKV. 

Jag bokförde återbetalningen i oktober: 

2611                                           Kredit 58 100

1930                 Debit 58 100

När jag nu gör Momsrapport för Okt - Dec får jag meddelande om att moms inte stämmer. Jag har ju lagt till 58 100 sek i momsbeloppet Utgående moms.

Försäljning                                1 190 866 sek

Utgående moms                      355 816 (297 716 + 58 100 = 355 816)

Ingående moms                          25 646

Moms att betala                       330 170

Momsen jag borde betala är ju 297 716 – 25 646=272 070 sek

Hur ska återbetald moms bokföras?

Och hur rättar jag Momsrapporten i Visma Admin 1000?  

1 GODKÄNT SVAR
Josefine Johansson
MODERATOR

Hej!

Tack för din fråga. Det ser lite fel ut att du använde konto 2611 vid återbetalningen, då du bör ha gjort momsrapporten redan och därmed nollat 2611 och flyttat mot konto 2650/1650 beroende på. Så jag skulle säga att återbetalningen borde bokföras mot 2650/1650, inte mot 2611. Det är dock något du får kolla i din bokföring och se men i och med att du fick tillbaka moms och att du därmed bör ha ändrat din momsrapport så skulle jag säga att rimligast är att beloppet ligger mot 2650/1650.

Det är därför du får en varning i och med att du manuellt bokfört mot 2611 men har ingen motsvarande försäljning. 

För att få ut en ny korrekt momsrapport från Visma Administration måste du ta bort verifikationen som skapades när du godkände den felaktiga momsdeklarationen. Läs gärna mer i programhjälpen Vad gör jag om momsrapporten blir fel

Ha det fint!

/ Josefine

Visa lösning i originalinlägg

1 SVAR 1
Josefine Johansson
MODERATOR

Hej!

Tack för din fråga. Det ser lite fel ut att du använde konto 2611 vid återbetalningen, då du bör ha gjort momsrapporten redan och därmed nollat 2611 och flyttat mot konto 2650/1650 beroende på. Så jag skulle säga att återbetalningen borde bokföras mot 2650/1650, inte mot 2611. Det är dock något du får kolla i din bokföring och se men i och med att du fick tillbaka moms och att du därmed bör ha ändrat din momsrapport så skulle jag säga att rimligast är att beloppet ligger mot 2650/1650.

Det är därför du får en varning i och med att du manuellt bokfört mot 2611 men har ingen motsvarande försäljning. 

För att få ut en ny korrekt momsrapport från Visma Administration måste du ta bort verifikationen som skapades när du godkände den felaktiga momsdeklarationen. Läs gärna mer i programhjälpen Vad gör jag om momsrapporten blir fel

Ha det fint!

/ Josefine