Mina produkter

Logga in för att följa kategorier och för att få genvägar i denna meny
avbryt
Visar resultat för 
Sök istället efter 
Menade du: 
we____
NY MEDLEM

Bokföra återbetald skatt från tidigare bokföringsår

(uppdaterad av My Janhall MODERATOR ‎2020-06-26 13:32 )

Jag har nu i april 2017 fått tillbaka skatt efter en omprövning av deklarationen för 2015. Läste ett liknande inlägg att de ska bokföras på konto 8390. Är det så enkelt ? Hur påverkar det min resultaträkning för 2017 då ?

9 SVAR 9
mikael pettersson
NY MEDLEM

Re: Bokföra återbetald skatt från tidigare bokföringsår - eEkonomi

Vid AB bokförs det 2510 kredit, för att sedan utrdeas om 8910 påverkas.
Vid enskild firma ditt kapitalkonto 2010 om du inte reserverat det på annat konto i eget kapital.

8390 har jag tidigare aldrig hört talas om i det sammanhanget

Mikael Pettersson 
Tina H
NY MEDLEM

Hej,

Under förutsättning att du har AB gäller;

Inte 8390, men däremot 8930 ska man boka "gammal rättad" skatt på. Kontot heter restituerad skatt på nördspråk. Restituerad skatt ska redovisas tillsammans med årets skatt (på rad 3.26 om du deklarerar på INK2) och kommer således påverkar årets resultat efter skatt, men inte före skatt.

//Tina

we____
NY MEDLEM

Tack för din tid och svar. Då behöver jag inte ändra nåt på 2015 utan bokar in den återbetalade skatten på 8930 nu för 2017 när jag återför den från skattekontot. Då kommer inte heller pengarna att belastas av skatt igen om jag förstår dig rätt.

Tack
Tina H
NY MEDLEM

Helt rätt 🙂
we____
NY MEDLEM

Hej du guidade ju mig för några månader sedan kring detta. Jag fick tillbaka 69 000 kr.  När jag nu deklarerar har jag ett saldo på 8930 på -69000. I resultaträkningen där resultat före skatt är X kr lägger programmet till 69000 kr så mitt  beräknade resultat blir 69 000 kr högre ?  I så tror jag att jag får skatta för dessa en gång till ?  Var tror du jag har gjort fel ?   // we 
Annica
NY MEDLEM

I likhet med att årets skatt inte är avdragsgill vid skatteberäkningen är heller inte denna restituerade skatt skattepliktig. Konto 8930 bör därför i deklarationen hamna i ruta 4.5 c, Bokförda intäkter som inte ska tas upp/Andra bokförda intäkter. Det är korrekt att beloppet ska öka den bokförda vinsten. 

/Annica
we____
NY MEDLEM

Hej hoppas jag får slita på din kunskap ett varv till. Jag har ett negativt värde på konto 8930 på 69 000. I Vismas deklaration dras denna summa bort på årets skatt 3.25. Jag får då där 55 000.  men under punkt 4.3 ligger årets skatt på 124 000 dvs dras inte bort där. Så någonstans är det ett fel jag inte förstår. 
Annica
NY MEDLEM

Hej - kommer beloppet inte upp i ruta 4.5? Du får i så fall lägga in det manuellt där i 4.5c så att beräkningen totalt sett blir rätt framme i 4.15, dvs att den skattepliktiga vinsten INTE innehåller de 69000. 
we____
NY MEDLEM

Nej det hamnar som en minuspost i 3.25 vilket ju verkar märkligt så därmed håller ju inte deklarationsprogrammet riktigt ihop om jag bokfört rätt