Mina produkter

Logga in för att följa kategorier och för att få genvägar i denna meny
avbryt
Visar resultat för 
Visa  endast  | Sök istället efter 
Menade du: 

Fd medlem
Inte tillämpbar

Bokföra återbetalning av izettle advance?

Hej!
Jag har fått beviljat ett slags förskottslån från Izettle kallat Izettle Advance. Det fungerar som ett förskott, som automatiskt betalas av från de pengar som kommer in från kortbetalningar genom izettle dagligen. Alltså betalar man ibland mer och ibland mindre, beroende på den dagliga försäljningen. Allt sköts genom izettle automatiskt.

Lånet är på 80 000 och sattes in på företagskontot (bokfört som D1930, K2390).

Dock så fungerar inte återbetalningen som ett vanligt lån. Ränta och amortering är inte specad seperat för varje dag, utan det dras en avgift som jag satt till 19,9% av dagskassan, tills lånet inkl. avgifter är betalt. Den totalt kostnaden för lånet är fast 9235 kronor, och avräknas från den avgiften.

Min fråga:
Hur ska jag bokföra återbetalningen, som alltså dras från dagskassan varje dag (19,9%) innan det betalas ut till mitt företagskonto.

Normalt debiterar man väl 2390 och 8410 uppdelat. Men in kontoutdraget från izettle är det en klumpsumma "Advance avbetalning (avgift)".

Det blir väl inte rätt om jag debiterar 2390 på hela dagsavgiften. Då missar man ju själva avgiften för lånet/förskottet? Totalt ska jag ju betala in 80000 + 9286 innan det är betalt.

Hoppas ni förstår vad jag menar
1 SVAR 1
Fd medlem
Inte tillämpbar

Hej Johan!

Som du skriver så ska en del bokföras mot konto 2390 men hela dagsavgiften känns inte rätt då själva avgiften och räntan är en kostnad. Avgiften skulle kunna bokas mot konto 8490 Övriga finansiella kostnader och räntan mot tex 8400 Räntekostnader. Nu är problemet att du inte vet vad som är vad. Hittade dock på Izettles hemsida en text som lyder:

"Var hittar jag det underlag jag behöver för att bokföra mitt Advance? Du hittar alla transaktioner relaterade till Advance i dina kontohändelser på my.izettle.com.
Så här går du tillväga:

- Logga in på my.izettle.com
- Gå till Försäljning och klicka på Kontohändelser
- Välj tidsperiod och filtrera på Advance"

Vet inte om det är här du har loggat in och hittat ditt kontoutdrag eller om du kan hitta mer specifik information här som hjälper dig vidare. Hittar du inte mer information som hjälper dig vidare så skulle jag rekommendera dig att ta kontakt med en redovisningskonsult som kan råda dig hur man går tillväga.

/Fredric