Hej,
Vi har fått en återbetalning från Fora som avser AGS försäkringen. Det står att utbetalningen baseras på tidigare återbetalningar av AGS premier för åren 2004-2008. De får ju inte gå med vinst, så finns det pengar över så måste detta betalas tillbaka. Beloppet är 173 000 kr. Det är alltså ingen återbetalning som gäller pension/försäkringar baserade på rapporterade löner.
Undrar vilket konto jag ska lägga dessa pengar på? Känns inte helt korrekt med 7411, fora försäkringar, funderar på konto 3990 övriga ersättningar/intäkter ?? Tacksam för svar.
Löst! Gå till lösning.
Enligt bokföringsnämnden ska denna återbetalning hamna under Övriga rörelseintäkter så då är det ett 39-konto som gäller. Denna bokning påverkar inte omsättningen.
Hej,
Jag har tänkt att bokföra återbetalningen på konto 7570 (Arbetsmarknadsförsäkringar). Det kommer visserligen generera en stor kreditpost på ett kostnadskonto, men det känns inte rätt att öka omsättningen eftersom det är nedsättning av tidigare kostnader.
//Carina
Hej
Jag kan tänka mig 8390 som ett lämpligt konto då intäkten inte tillhör ordinarie verksamhet.
Vänliga hälsningar
RoffaK
Enligt bokföringsnämnden ska denna återbetalning hamna under Övriga rörelseintäkter så då är det ett 39-konto som gäller. Denna bokning påverkar inte omsättningen.
Tack för svar, då går jag efter bokföringsnämndens konto.
Ska man ha momskod 42 på detta konto då?
Hej!
Jag skulle rekommendera dig att kontakta Skatteverket för att kolla om det skall redovisas i ruta 42 alternativt vara utanför momsrapporten. Det mest rimliga vore att det inte skall redovisas i momsrapporten överhuvudtaget, med tanke på att själva försäkringens kostnad en gång i tiden inte redovisades i momsrapporten. Det är dock alltid bäst att dubbelkolla med dem, då jag inte kan hitta någon skriven vägledning kring detta.
Ha en fin dag!
/ Josefine
Copyright 2023 Visma Spcs. All rights reserved.