Mina produkter

Logga in för att följa kategorier och för att få genvägar i denna meny
avbryt
Visar resultat för 
Visa  endast  | Sök istället efter 
Menade du: 

Jake87sthlm
MEDLEM

Bokföra återbetalning momsfordran

Hej!

Jag redovisar moms årsvis. Fick tillbaka moms från år 2018 efter att har redovisat moms i februari i år- Jag undrar om någon kan hjälpa mig med hur jag ska bokföra denna händelse? Jag fick in pengarna till mitt privata konto. Alla inköp som jag gjort i firman har jag gjort med privata pengar då jag inte haft några inkomster - men jag antar att jag ända måste flytta över momspengarna jag fick tillbaka till företagskontot?

Sedan undrar jag över en till sak, i denna filmen: https://www.youtube.com/watch?v=C46_Hxgx4mA så pratar han efter ca 2.40 min om att "boka om momsen". Vad innebär detta?

Förstår jag det rätt att omboknigen och bokföringen av momsfodran ska göras på 2019 års deklaration eftersom det var då jag fick tillbaka pengarna? Under räkenskapsåret 2018 ska jag väl inte bokföra varken ombokningen av momsen eller momsfodran?

Med vänlig hälsning,
Jacob

3 SVAR 3
LW -60
UTFORSKARE

I och med att du fått fram summan för din momsfordran så borde den ligga under konto 1650 eller 2650. När du får in pengarna från SKV så kommer de in i kassan i debet. I kredit använder du då dig av någon av dessa momskonton.
Lycka till!
Med vänlig hälsning Lena

kan jag få se ett exempel på bokföringen

Josefine Johansson
MODERATOR

Hej!

 

Tack för din fråga. Om du är en enskild firma och får tillbaka moms på företagskontot och inte hanterar skattekontot i bokföringen så bokför du det mot 1930 debet och 2650 kredit. Tvärtom om du skall betala moms. Om du fått in det på ditt privata konto så bokför du 2013 debet och 2650 kredit. Om du hanterar skattekontot ( dvs bokför händelserna mot 2012 ) så kan du läsa här om hur du hanterar detta. 

 

Ha det fint!

Josefine