Mina produkter

Logga in för att följa kategorier och för att få genvägar i denna meny
avbryt
Visar resultat för 
Visa  endast  | Sök istället efter 
Menade du: 

Fd medlem
Inte tillämpbar

Bokföra avgifter som inte dragits från företagskonto

Jag undrar hur man bokar avgifter som har reducerats automatiskt från en försäljning, samt möjliga marknadsföringsavgifter och så vidare. Jag säljer via Etsy, där de tar provisionen för varje såld artikel direkt. I slutet av varje månad kan jag ladda ner ett kontoutdrag över alla betalda avgifter. Detta uttalande vill jag inkludera i min bokföring, men har ingen aning om hur det inte har dragits bort från mitt företags bankkonto.

Som ett exempel:

Jag betalade 2500 SEK i avgifter 

Jag vill skapa en manuell verifikation. Jag tänkte använda 3590 - Övriga fakturerade kostnader
K 2500

Men vilken konto kan jag använda för debitering?

2018 - Övriga egna insättningar?

D 2500

 

 

1 SVAR 1
My Janhall
ANSTÄLLD

Hejsan! 

Jag tänker på själva försäljningen, när får du pengar för denna eller bokför du det löpande? Skulle behöva ha mer information rent övergripande om ert arbetssätt med Etsy. Min tanke är alltså att du i samband med försäljningen även visar avgifterna, på så sätt kan du tydligt visa hela din försäljning tillsammans med den avdragna provisionen som Etsy tar ut.
Som sagt så är detta ärende inte helt enkelt att rodda i utan att veta hur ni arbetar fullt ut. Du får såklart gärna återkomma så jag kan ta en extra titt på det och göra ett försök att få ihop en bra lösning, men ska jag vara helt ärlig så kan det kanske vara enklare att du kontaktar din redovisningskonsult, som har möjlighet att kolla på helheten och ge dig en bra lösning.

 

Har du ingen redovisningskonsult så kan du via vår sida Hitta redovisningsbyrå få hjälp med detta. Här hittar du konsulter och byråer som dessutom använder Visma som program vilket kanske kan underlätta ert samarbete. 🙂 
/My