Jag har ett AB. Ska stämma av skattekontot 1630.
mörker att jag en diff som behöver bokas. Har fått tillbaka på f skatt som jag har använt till att betala ARB givar avgifter, f skatt och prel skatt med. Hur bokför jag detta?
Om du tänker dig skattekontot som ett bankkonto så är det ofta lättare att förstå hanteringen. Tror även att det finns en bra förklaring från Visma någonstans i forumet.
Nedan följer förslag på hantering av skattekontot
1. Inbetalning görs, vanligtvis den 12:e var månad. Boka D1630/K1930
2. När månaden är slut så tar man ut ett kontoutdrag från skattekontot och bokför händelserna som skett under månaden. För poster som är minus så är det debet i bokföringen mot respektive skuldpost och för poster som ligger plus så är det kredit mot respektive fordran. OBS! i detta läget ska du inte bry dig om raderna där din inbetalning redovisas. Differensen som uppstår när du bokat de olika transaktionerna ska gå mot 1630. Saldo på 1630 i bokföringen ska sedan stämma med saldo på kontoutdraget.
Hej!
tack för ditt svar. Det har hjälpt lite men grejen är att inga pengar har gått ut från ftg konto utan allt har stått på skattekontot så vad blir mot konto? 2731, 2518, och 2710?
Oavsett om pengarna har gått ut från företagskontot eller inte så måste du bokföra de transaktioner som har skett på skattekontot. Då hoppar du över punkt 1 och går direkt på punkt 2.
Du debiterar 2731 med arbetsgivaravgifterna som är dragna från skattekontot och 2710 för personalens skatter.
När det gäller F-skatt som du har fått tillbaka så har du en skatteberäkning från bokslutet som den återbetalda skatten avser. Den behöver du titta på och stämma av mot slutskattebeskedet. De återförda pengarna ska krediteras det konto som har en fordran i bokslutet som avses.
Det kan även vara så att du har särskild löneskatt på pensionskostnader i slutskattsedeln, då ska du boka bort den skulden som uppstod i bokslutet.
Om du endast har fått tillbaka f-skatt pga ändrad preliminärskatt så kan du kreditera det konto du normalt använder när du betalar in f-skatt, 2510 eller 2518.
Copyright 2023 Visma Spcs. All rights reserved.