Mina produkter

Logga in för att följa kategorier och för att få genvägar i denna meny
avbryt
Visar resultat för 
Sök istället efter 
Menade du: 

Alan__
NY MEDLEM

Bokföra betalning av skatt och arbetsgivaravgift från skattekontot

hejsan!
Jag behöver hjälp med att bokföra följande verfikation.

för april så ska jag betala arbetsgivaravgift och prelskatt på sammanlagt 43774kr. 

Arbetsgiv-verifikationen har skapat automagiskt av eekonomi och jag har skapat en manuell verifikation på prelskatten som är på 10154kr som går mot 1630.

idag har jag ett överskott på +27 327 kr i skattekontot och endast betalat ”mellanskillnaden” på 16 446kr (43 773-27 327) ifrån bankkontot (1930) 

hur jag än försöker och bokföra detta så "nollas" inte 1630, på det kontot så ligger 43774kr 

så kan någon vänlig själ hjälpa mig och reda ut hur jag ska bokföra detta..

1 SVAR 1
My Janhall
ANSTÄLLD

Hejsan! 

Jag får nog erkänna att jag inte är helt med dig och vill kontrollera att jag verkligen förstått vad du vill göra korrekt innan jag ger ett fullständigt svar. 

Som jag förstår det så är en fundering du har hur du bokför betalning av avgifter och skatt från arbetsgivardeklarationen? I det fallet så har precis som du skriver Visma eEkonomi bokfört skatten och arbetsgivardeklarationen automatiskt om du använde lönemodulen, men när denna betalning har gjorts behöver även den överföring från banken bokföras. Hur du bokför detta i Visma eEkonomi kan du se i vårt skrivna hjälpavsnitt Checklista - lön på steg 6, är denna utbetalning bokförd? 

Sen är en annan fundering gällande preliminärskatten och här funderar jag på hur långt du kommit i bokföringen av preliminärskatten, hur bokförde du mer exakt? Vi har vårt inlägg Bokföra betalning av F-skatt/Preliminärskatt där information om hur du bokför hela vägen finns till godo, kan den vara till hjälp för dig här kanske? tänker att du kan se om något steg inte gjorts. 

Skulle det finnas frågetecken kvar är du varmt välkommen att återkomma. Då skulle jag helt enkelt behöva mer information om vad du bokfört och mer exakt hur, på så sätt kanske vi tillsammans kan reda ut vad som fattas helt enkelt. 🙂

Ha en fin fortsatt dag! 
/My