Mina produkter

Logga in för att följa kategorier och för att få genvägar i denna meny
avbryt
Visar resultat för 
Sök istället efter 
Menade du: 
VarginijaAB
NY MEDLEM

Bokföra betalning med privata pengar i AB

(uppdaterad av My Janhall MODERATOR ‎2021-05-31 11:30 )

Hej,

jag har ett litet problem på detta ämne.

Jag har gjort betalningar med mitt privata kort på faktura, därefter läst in dem i visma och bokfört som "betald", då jag ville ha dem på rätt konto för uppföljningens skull. Men sista steget med bokföringen får jag inte rätt.

exempel;

6540 - IT-tjänster 2995,25

2641 - Deb. in. moms 748,75

1930 - Företagskonto 3744,-

Den är nu bokförd som utbetalning.

Men hur gör jag rent redovisningsmässigt, eller kan jag låta det vara så trots att jag betalt med privat kort?

Med de andra som inte blivit slutgiltigt "utbetalda", hur konterar jag för att få med både rätt konto?

/Jelena

2 SVAR 2
Pacsac
CHAMPION

Svar: Betalat inköp med privata pengar i ett aktiebolag

@VarginijaAB, varför boka mot 1930 när inte pengar har gått ut, såvida du inte gjort en utbetalning till dig privat.

Det bästa hade varit att lägga in den som en leverantörsfaktura föra över pengar från förtagskontot (1930) till dig (ditt kontokort) och stämma av den utbetalningen som betalning av fakturan

Ett hett tips är att hålla konto 1930 låst, så då endast kan bokföra genom Kassa och bankhändelser

Svar: Betalat inköp med privata pengar i ett aktiebolag

Hej!

Om du betalt från privat konto så kan du inte använda konto 1930 för då kommer inte banken att stämma. Du får använda alternativet "Betalt med egna pengar" eller konto 2018 (enskild firma!) som motkonto istället för 1930.

Mvh

Lovisa