Hej !
Vilket konto använder ni andra för data program, årliga serviceavtal på dessa.
Vi betalar månadsvis för en massa programlicenser vi använder i verksamheten.
Vilket konto brukar man använda??
Den här artikelns innehåll har verifierats och uppdaterats av Visma Spcs 22-02-28
Löst! Gå till lösning.
Här hänger det lite på hur man tolkar själva kostnaden.
Dels är det en programvara som du betalar för och programvaror hör hemma på 5420, men man kan också se det som en försäljningskostnad eftersom det rör sig om en webshop och den har du ju för att kunna sälja. Övriga försäljningskostnader hör hemma i kontogrupp 6000. Det finns inget specifikt konto för just webshop, men det går att skapa ett underkonto, förslagsvis under 6030 (speciella orderkostnader), som du döper till Kostnader Webshop.
Hej.
Driver ett litet AB på sidan av mitt dagjobb med syfte att utveckla och tillverka medicintekniska produkter.
Den CAD-mjukvara jag använder är extremt viktig för verksamheten och jag har sedan start haft en "entreprenörslicens" gratis under ett år som löper ut i januari.
Jag har nu erbjudits att köpa en licens med tillhörande serviceavtal (för ett år) till ett kraftigt reducerat pris, rabatten gäller till på fredag (2 dagar kvar).
Som nystartat bolag ser det ju inte lysande ut på 1930-kontot då jag har investerat i injektionsgjutningsverktyg för ca 100'000kr och har ett lager på ca 100'000. Dvs gör ett plusresultat 2019 och har helt ok med tillgångar. Dock inga riktiga pengar att köpa licensen för så funderar på att nappa på deras erbjudande om en 3-årig amorteringsplan till ca 2.8 % årsränta.
Hur skulle jag bokföra detta och hur påverkar det mina tillgångar. Ha tillgångar motsvarande ca 100k men kommer ju ha skulder långt över detta om jag tar mjukvaran på avbetalning. Är det ok?
Jag förutsätter att de fakturerar momsen direkt så drar jag av den på 2019 och får tillbaka den i februari.
Frågor:
Måste ta ett beslut inom ngn dag sedan är det för sent att köpa till detta pris.
Med vänlig hälsning, Love
Hej!
Jag undrar om någon kan hjälpa mig med vilket bokföringskonto jag ska använda när jag bokför kostnaden för Visma Webshop? Tar tacksamt emot er hjälp!
Vänliga hälsningar Kristina
Här hänger det lite på hur man tolkar själva kostnaden.
Dels är det en programvara som du betalar för och programvaror hör hemma på 5420, men man kan också se det som en försäljningskostnad eftersom det rör sig om en webshop och den har du ju för att kunna sälja. Övriga försäljningskostnader hör hemma i kontogrupp 6000. Det finns inget specifikt konto för just webshop, men det går att skapa ett underkonto, förslagsvis under 6030 (speciella orderkostnader), som du döper till Kostnader Webshop.
Hej! Toppen – tack så mycket för hjälpen och för ett snabbt svar!
Hej!
Jag undrar mig på vilken konto passar bra för att bokföra kostnader för våra anställda som använder Visma Lön Anställd (dvs Visma Mitt Lönebesked och Visma Lön Anställd)?
Samtidigt undrar jag mig om kostnader för Storegate Backup Lagringsutrymme följer med kostnader för Visma Mitt Lönebesked och Visma Lön Anställd varje månad? Ska vi bokföra den här kostnader för Storegate i samma konto som bokför vi för Visma Lön Anställd kostnader?
Jag undrar mig om 4600 konto passar bra för båda två?
tack i förhand för ert hjälp.
När det gäller inköp av programvaror, brukar man i regel lägga upp kostnaden på 5420. Jag brukar också periodisera dessa om de faktureras årsvis, även om det kanske inte är nödvändigt alla gånger. Får man faktura varje månad på programmen behöver man inte tänka på det. Det finns även ett konto som heter 6230, datakommunikation, men det är mer till själva linan och eventuell hemsida. Det finns ju plats för egna tolkningar många gånger hur man vill lägga upp sina konton.
Mvh Lena
Copyright 2023 Visma Spcs. All rights reserved.