Mina produkter

Logga in för att följa kategorier och för att få genvägar i denna meny
avbryt
Visar resultat för 
Sök istället efter 
Menade du: 
Highlighted
NY MEDLEM

Bokföra dataprogram

(updated by Lisa Henriks COMMUNITY MANAGER ‎2019-11-11 17:58 )

Hej !
Vilket konto använder ni andra för data program, årliga serviceavtal på dessa.
Vi betalar månadsvis för en massa programlicenser vi använder i verksamheten.
Vilket konto brukar man använda??

6 SVAR 6
Highlighted
NY MEDLEM

Re: Bokföra dataprogram - Administration

Är det inköp av dyrare program kan det vara att de ska bokas som en inventarie och avskrivas under kommande år.

Annars brukar jag boka detta på konto 5420 för programvaror.
NY MEDLEM

Re: Bokföra dataprogram - Administration

Jag har ett separat konto för just Visma 6112 döpt till Visma sedan har jag ett annat för annan datakommunikation ( integration av olika slag, MS Office mm ) 6111

Detta för jag gillar att dela upp för att lättare kunna svara på frågor från ledningen.
Highlighted
NY MEDLEM

Re: Bokföra dataprogram - Administration

I Bas-kontoplanen är kontogrupp 61XX för kontorsmaterial och trycksaker, så vill du ha det uppdelat är det bättre att göra det på tex 5420, 5421 osv..

Däremot domännamn och dylikt brukar jag boka på 6230 (Datakommunikation)
Och kostnader för IT-tjänster, tex från månadskostnader från ett IT-bolag som har våra servrar brukar jag då boka på 6540 (IT-tjänster)
Highlighted
NY MEDLEM

Re: Bokföra dataprogram - Administration

Använd dig av ' 6000-serien' , skapa ett nytt konto eller byt ut namn på ett som inte används.
Ta gärna ett konto per serviceavtal eller högst två st , namnge,  - man får en bättre överblick under året vad sånt här eg kostar och denna sortens kostnader skall man försöka få ner.
Highlighted
NY MEDLEM

Re: Bokföra dataprogram - Administration

Jag håller med Johanna, 
Använder
6230, domännamn, internet mm
6231, dataprogram
6240, webbhotell mm
Highlighted
NY MEDLEM

Bokföra (dyr) mjukvara köpt på avbetalning?

Hej.

 

Driver ett litet AB på sidan av mitt dagjobb med syfte att utveckla och tillverka medicintekniska produkter.

Den CAD-mjukvara jag använder är extremt viktig för verksamheten och jag har sedan start haft en "entreprenörslicens" gratis under ett år som löper ut i januari.

Jag har nu erbjudits att köpa en licens med tillhörande serviceavtal (för ett år) till ett kraftigt reducerat pris, rabatten gäller till på fredag (2 dagar kvar).

 

Som nystartat bolag ser det ju inte lysande ut på 1930-kontot då jag har investerat i injektionsgjutningsverktyg för ca 100'000kr och har ett lager på ca 100'000. Dvs gör ett plusresultat 2019 och har helt ok med tillgångar. Dock inga riktiga pengar att köpa licensen för så funderar på att nappa på deras erbjudande om en 3-årig amorteringsplan till ca 2.8 % årsränta.

 

Hur skulle jag bokföra detta och hur påverkar det mina tillgångar. Ha tillgångar motsvarande ca 100k men kommer ju ha skulder långt över detta om jag tar mjukvaran på avbetalning. Är det ok?

 

Jag förutsätter att de fakturerar momsen direkt så drar jag av den på 2019 och får tillbaka den i februari.

 

Frågor:

  1. Ska jag bokföra amortering/ränta som löpande kostnader för mjukvara och inte bokföra mjukvarans totala värde?
  2. Om jag ska bokföra totalkostnaden (som jag inte betalat utan tagit på avbetalning), vad blir det för konto och hur påverkar det bolagets ekonomi?
  3. Är en mjukvara bolaget är beroende av möjlig att ta upp som tillgång och skriva av på säg 3 år (lika långt som amorteringstiden)?

Måste ta ett beslut inom ngn dag sedan är det för sent att köpa till detta pris.

 

Med vänlig hälsning, Love