Mina produkter

Logga in för att följa kategorier och för att få genvägar i denna meny
avbryt
Visar resultat för 
Sök istället efter 
Menade du: 

Jake87sthlm
MEDLEM

Bokföra datorköp

Hej!

Jag har en enskild firma och har köpt en dator som kostade mer än prisbasbeloppet. Jag har förstått det som att jag därför måste bokföra datorn som en förbrukningsinventarie. Undrar om det finns någon vänlig själ som kan tänka sig att i steg för steg förklara hur jag ska gå till väga för att bokföra detta korrekt? Jag är helt ny i allt detta med bokföring så har inte mycket kunskaper alls om alla olika konton osv.

Tack på förhand!

8 SVAR 8

När din dator kostar det du skriver för du inte bokföra den som en förbrukningsinventarie - hela kostnaden bokförs på ett och samma år - utan måste bokföra den som ett inventarium och dela upp inköpspriset över flera år - göra avskrivningar.

Bokför inköpet
Debetkonto 1220 priset ex moms ( om du är momsregistrerad
Kredit  konto 1930 

Avskrivning
Debet konto 7832
Kredit konto 1229 

avskrivningstiden skall vara så lång som du bedömer datorn användbar - 3-5 år - 

vid 3 år skriver du av 1/3 del av inköpspriset o s v antingen genom att bokföra avskrivningen vid årets slut eller i andra perioder under året.

Mikael

Tack för ditt svar Mikael!
Ska nu under helgen försöka få ihop detta så det blir rätt. Kom på att datorn även är köpt med privata pengar. Blir det något annorlunda i bokföringen inköpet då än det du skrev? Och jag betalade även moms för datorn som jag vill dra av - vilket konto ska denna bokföras på? Datorn är köpt i Sverige.

Med vänlig hälsning,
Jacob

Konteringen av ditt köp blir, om du är momsregistrerad:

Debet 1220
Debet  2641
Kredit 2018 egen insättning

M

Tack Mikael!

Blir det rätt om jag gör enligt bilderna:

Först gör jag en verifikation av själva köpet där jag redovisar momsen och att köpet gjordes med egna pengar på konto 2018:

Sedan gick jag in på Inventarier och gjorde följande:

Undrar om jag ska fylla in något i "Senaste avskrivning" och "Skriv av till restvärde"? 

Till sist gjorde jag en verifikation för år 2018 för den första avskrivningen, en tredjedel av inköpspriset exklusive moms:

Har jag förstått det fel att värdet ska minska över avskrvingsperioden? Kommer jag att redovisa summan 7772 varje år de tre kommande åren eller minskar den  summan med tiden?

Tack på förhand!

Köpet är rätt konterat

Rätt grunduppgifter

Rätt avskrivningar tycker jag också, samma belopp under de kommande tre åren , sedan är hela anskaffningen avskriven

Mikael

Toppen, jättetacksam för all din hjälp Mikael!

Med vänlig hälsning,
Jacob

🙂
Fortsatt lycka till
Fd medlem
Inte tillämpbar

Hej 

Har köpt en dator för 37 000 i år och undrar hur jag skall bokföra detta rätt. 

Tack för er support,

Med vänlig hälsning, Malin