Mina produkter

Logga in för att följa kategorier och för att få genvägar i denna meny
avbryt
Visar resultat för 
Visa  endast  | Sök istället efter 
Menade du: 

(uppdaterad av Ebba Arvén COMMUNITY MANAGER ‎2024-01-11 13:10 )
  • 9 Svar
  • 1 gilla
  • 8396 Visningar

Om du köper en riktigt bra dator idag så kommer den inte vara lika mycket värd om några år. Värdet på datorn minskar i verkligheten och genom att göra avskrivningar minskar även värdet på tillgången i din bokföring. Avskrivningar är något som görs för att fördela en tillgångs kostnad över tid och för att du löpande ska ha ett aktuellt bokfört värde på tillgången. Läs mer i inlägget Vad är avskrivningar? Längre ner i tipset visar vi konteringen för hur du bokför avskrivningar. 

På vad görs avskrivningar?

Eftersom avskrivningar görs på tillgångar med beräknad ekonomisk livslängd är det endast anläggningstillgångar så som maskiner, datorer och inventarier som skrivs av. Om inventariet är värt mer än en ett halvt prisbasbelopp samt har en livslängd på minst tre år så ska den bokföras som en tillgång. Detta betyder också att du ska göra en avskrivning enligt plan vilket normalt är på fem år. 

Finns det något som inte brukar skrivas av?

Anläggningstillgångar såsom mark, konst och finansiella anläggningstillgångar skriver du i regel inte av då de inte har en förväntad ekonomisk livslängd eller beräknas minska i värde. Läs gärna mer om detta på vår hemsida - Ekonomiska termer eller hos Skatteverket. 

Hur görs avskrivningar?

Det allra vanligaste sättet kallas planenliga avskrivningar eller avskrivning enligt plan. Det innebär att du skriver av tillgången med lika stor summa varje år under nyttjandeperioden vilket innebär tiden som tillgången förväntas användas i företaget. 

 

Om du ska göra avskrivningar i Visma eEkonomi kan du med fördel lägga upp dina tillgångar under Bokföring - Anläggningstillgångar. Då hjälper programmet dig med att beräkna avskrivningarna och du får ett färdigt bokföringsförslag när det är dags att bokföra avskrivningarna. Läs mer om detta i vårt tips Bokföra avskrivningar i Visma eEkonomi.

Bokföra avskrivning/ Bokföra avskrivningar av inventarier manuellt:

Om du köpt ett inventarie för 100 000 kronor och bokfört detta exempelvis på bokföringskonto 1221 - Inventarier så kan du bokföra avskrivningen så här: 

Konto Debet Kredit
7832 - Avskrivningar på inventarier och verktyg 20 000  
1229 - Ackumulerade avskrivningar på inventarier och verktyg

 

20 000

 

Denna kontering gör att dina tillgångar minskar, och dina kostnader ökar. Eftersom ingen affärstransaktion skett skall ingen moms bokföras. När avskrivningsperioden är slut så är tillgången inte längre en kostnad för företaget.  

Fler länktips från Visma Spcs

Skatteverkets tjänst för att beräkna avskrivningar

Hur avslutar man en avskrivning?

 

kundhosvisma.png

Kommentarer
Kronqvist
MEDLEM

Om man köper in en maskin för 50 000:- och betalar denna kontant. Hur bokförs det då? Jag har ju 50 000;- mindre på kontot. Blir det inte konstigt om man då gör avskrivning på det? 

Först 50 000:- 

Sen 10 000:- per år i 5 år 

 

 

Joachim E
MODERATOR

Hej

Inköpet skall bokföras som en tillgång dvs du har inte kostnadsfört något för maskinen än i det fallet. 

Visar med ett exempel

1. Inköpet bokförs på följande sätt

1930 bank Kredit 50 000
1220 Inventarier Debet 40 000
2641 Ingående moms Debet 10 000

2. Sedan görs an avskrivning på det där du kostnadsför en del av inköpskostnaden utifrån vilken livslängd inventarien har.

1229 Ackumulerade avskrivningar maskiner Kredit 10 000
783X Avskrivningar maskiner Debet 10 000

Ovan innebär att din kostnad detta året för maskinen enbart bli 10 000 men att du i din boköring har ett tillgångsvärde på resterande nettovärde.

man gör på detta sättet för att inte behöva påverka resultatet samma år vid större investeringar.

Önskar dig en fortsatt fin dag.
Joachim

En lurig sak med inventarier och avskrivningar är att om den har en ekonomisk livslängd (som det så tjusigt heter) som understiger 3 år, då har du rätt att kostnadsföra den direkt.

Om den däremot har en ekonomisk livslängd på säg 4 år så uppstår en annan märkligt företeelse. Du kan nämligen inte skriva av inventarier skattemässigt på kortare tid än 5 år. Så år 4 och 5 finns liksom inte märkligt nog. 

Planmässig avskrivning får man liksom bestämma själv men skattemässiga delen är tvingande och begränsar då avskrivningarna. 

Så t.ex. om man har en investering på 100 000 kr som man vill skriva av på 4 år, då har man efter två år skrivit av 50 000 kr och har ett bokfört värde på 50 000 kr, vilket även ryms inom de skattemässiga reglerna. År 3 så säger planen igen en avskrivning på 25 000 kr men det lägsta skattemässiga värdet man får ha är 35 000 kr. Så man kan, konstig nog, inte ha en planmässig avskrivning på 4 år då det strider mot dom tvingande skattemässiga reglerna.

Krångligt? Absolut!

Hur ska man kunna hålla reda på sånt här? Det är ditt ansvarsområde och det finns inga ursäkter om det blir fel. Ty ansvaret är ditt och helheten och skatterna..... 

För det här är bara en liten del av det man måste ha kännedom om när man bokföring åt företag.... och det är inget som eventuella program tar ansvar för när fel bedömning blir ett problem efter ett par år.... 

Kronqvist
MEDLEM

Är det inte så att om kostnaden understiger ett halv basprisbelopp så får man göra kostnadsförslag den direkt oavsett? 

O andra sidan så går det knappt att göra avskrivning på 5 år på något som kostar mindre än ett halv basprisbelopp... 

 

Sen är det ju bara att välja 5 års avskrivning på inventarier som kostar mer än det? Är ju bara att skippa att göra avskrivning på 4 år och välja 5 istället.

Joachim E
MODERATOR

Hej

Det stämmer att du kan ta upp hela kostnaden direkt om värdet understiger ett halvt prisbasbelopp. Om värdet är lägre än ett halvt prisbasbelopp och du inte vill ta upp det som en anläggningstillgång så lägger du bara hela inköpet på konto 5410 och väljer att inte registrera det som en anläggningstillgång. 

På så sätt görs det inte några avskrivningar alls.

Önskar dig en fortsatt fin dag
Joachim

Japp. Precis som du skriver så får man göra direktavdrag på inventarier av lägre värde, som det heter. Men har man ett nystartat aktiebolag med 25 000 kr i aktiekapital så kanske man inte kan göra det för då förbrukar man aktiekapitalet och man är i kontrollbalansläge.

Men det är även viktigt att tänka på att inventarien, om man bokar den som en anläggningstillgång, verkligen har ett värde som motsvarar det bokförda värdet. 

Så det finns många frågor..... och många svar...

Kronqvist
MEDLEM

@Joachim E blir det automatiskt avskrivningar på anläggninstillgångar? Tänker om man vill lägga en maskin man köpt för t.ex 5000:- som en anläggningstillgång. Går ju inte att göra avskrivning på det beloppet eftersom det är så pass lågt plus att det är lägre än ett halv basprisbelopp. 

Eller ska man helt enkelt strunta i det trots att man kommer nyttja maskiner i flera år (förhoppningsvis).

Joachim E
MODERATOR

Hej

På ett belopp som enbart är 5 000 kr så hade jag inte lagt upp det som en anläggningstillgång utan tagit kostnaden direkt. Bokför hela summan på 5410 och gör inte några avskrivningar på den summan.

Det går dock att skriva av den om man känner att behovet finns. 

Lägg bara upp den som en anläggningstillgång under Bokföring > Anläggningstillgångar.

1.png

Du behöver även ställa in om du vill skriva av den månads eller årsvis under Inställningar > företagsinställningar > Bokföringsuppgifter.

2.png


Önskar dig en fortsatt fin dag
Joachim




Du kan absolut lägga upp en sådan som inventarie så länge den har ett värde som typ stämmer mellan bokföring och marknadsvärde. Blir ju en tusenlapp i avskrivning per år.

Idag när vi har aktiebolag med så lågt aktiekapital som 25 000 kr så kan det vara viktigt att bokföra saker som tillgångar istället för att kostnadsföra dom. Det kan ju vara frestande att kostnadsföra dom då det påverkar skatten men får man minusresultat så kan ju bolaget hamna i kontrollbalansläge och bli likvidationspliktigt. Vilket jag även skrev om tidigare. Och för dom som inte vet så kan jag berätta att om man inte gör rätt och förbrukar mer än halva aktiekapitalet (vilket tex uppstår i ett 25 000 kronorsbolag när du har ett minusresultat på 12 501 kr) och har det för länge så är du personligt ansvarig för bolaget samtliga skulder... D.v.s det skydd man har när man driver aktiebolag försvinner och man har ur den aspekten en enskild firma. Man som vanligt "beror det på" och det finns inget generellt svar utan det är från fall till fall.... Lycka till!