Mina produkter

Logga in för att följa kategorier och för att få genvägar i denna meny
avbryt
Visar resultat för 
Visa  endast  | Sök istället efter 
Menade du: 

Fd medlem
Inte tillämpbar

Bokföra domän

Jag är väldigt ny på bokföring och visma. Jag försöker bokföra ett köp av domän, i vilken händelse ska jag placera den i? Jag försöker även sätta den i rätt konto, tänkte ''IT-tjänster 6540'' Men det står att den är inaktiv? Hur ska jag kunna bokföra om jag inte får välja rätt konto. Tack på förhand!

4 SVAR 4
Fd medlem
Inte tillämpbar

Du kan aktivera alla inaktiva konton genom att klicka på respektive inaktiv konto och du får ruta med fråga om du vill aktivera och därefter väljer du JA då aktiveras kontot. Vad som gäller din fråga om konteringen av inköp av domän då jag personligen bokföra det på kontot 6230 Datakommunikation och anledningen till det att varje bolag kan ha en domän för en slags kommunikation med marknaden (kunder) därför använder jag kontot 6230.

1930: Kredit ....ifall du betalar via företagskontot
6230: debet

det är min egen perspektiv
Fd medlem
Inte tillämpbar

Tack för svaret. Då förstår jag hur jag aktiverar konton och vilket konto jag kan använda.

Jag undrar också hur jag skriver in momsen?
Fd medlem
Inte tillämpbar

Beror på om domänen är inköpt inom Sverige, inom EU eller utanför EU.

Om det är inom Sverige fyller du bara i rutan där det står t.ex. "varav moms"/"avdragsgill moms" så kommer programmet att lägga till en rad med rätt momskonto av sig själv.

Om du däremot köpt in från utlandet blir det lite knepigare.
Fd medlem
Inte tillämpbar

mest av domän avgifterna nu är klassat som försäkringar (momsfri) men det beror på bolaget du hade antecknat hos för att vissa av de hanterar moms fortfarande och ifall du registrerar det via manuell verifikation ifall du inte vill registrera den som leverantörsfaktura då blir det enligt nedan:

1930: kredit ....ifall du betalar från företagets konto
2641: debet .... ifall fakturan innehåller moms
6230: debet

men om du vill registrera det som leverantörsfakturor under inköp då programmet sköter konteringen själv om du knappar in allt rätt.