Mina produkter

Logga in för att följa kategorier och för att få genvägar i denna meny
avbryt
Visar resultat för 
Visa  endast  | Sök istället efter 
Menade du: 

nyforetagare
MEDLEM

Bokföra dotterbolagsutdelning i moderbolag

jag har ett dotterbolag som har betalat skatt på en aktieutdelning till ett moderbolag vilka konton skall jag använda för att inte bli dubbelbeskattad?

6 SVAR 6
Fd medlem
Inte tillämpbar

Varför ska dotterbolaget betala skatt på din utdelning ?

Mikael Pettersson
nyforetagare
MEDLEM

Hej, ska förtydliga lite. Vi har vid en extra bolagstämma i dotterbolaget beslutat att dela ut en del av den beskattade vinsten till moderbolaget (rätt/fel att dela ut den del som är beskattad? Fördel/nackdel?). Har bokfört posten för utdelningen i moderbolaget som D1930, K8012 "Utdelning från dotterbolag". Tyvärr så kommer den här posten med i resultaträkninen som en intäkt under "Finansiella poster" och räknas således in i resultatet som underlag innan skatt. Använder Visma eEkonomi. Har googlat runt en del och kontot 8012 verkar onekeligen vara en bra alternativ att använda, flera siter rekommenderar just detta kontot för ej skattepliktiga poster så det blir konstigt när Visma gör tvärtom. Utdelningen i sig är något som jag som ägare ännu inte tagit ut ur moderbolaget. 
Fd medlem
Inte tillämpbar

Ja det blir rätt och den är en del av moderbolagets resultat men den delen är skattefri för moderbolaget eftersom dotterbolaget redan betalat skatt på den vinsten.

Mikael Pettersson
nyforetagare
MEDLEM

Tack för snabbt svar! Så om jag tolkar dig rätt så skulle efterföljande poster i rapporten nedan bli: 
   - Skatt på årets resultat: 63 179 (487 176 - 200 000)
   - Beräknat resultat: 423 997 (487 176 - 63 179, bokförs som årets resultat?)

Fd medlem
Inte tillämpbar

Rätt tolkat

Mikael
nyforetagare
MEDLEM

Tack, nu har det klarnat!