Mina produkter

Logga in för att följa kategorier och för att få genvägar i denna meny
avbryt
Visar resultat för 
Visa  endast  | Sök istället efter 
Menade du: 

Paul Stenvadet
UTFORSKARE

Bokföra drivmedel till elbil

Hej,Jag har en elbil som tjänstebil och laddar bilen ibland på laddstationer. Är nedanstående kontering korrekt? Jag betalar med mitt företagskort.1930 Kredit 2641 Debet 25%5611 Debet Med vänlig hälsning Paul

17 SVAR 17
Fd medlem
Inte tillämpbar

Ja

Mikael

Kollade lite på det här och funderade över hur katten man gör med bränsleförmånen på en elbil. Verkade inte finnas något rakt svar på det och ännu konstigare blir det väl med en hybrid... för vad har den dragit för form av bränsle under de privata milen? 
Så en fråga till frågeställaren; hur ha ni löst det här med bränsleförmånen? Eller är det en ren tjänstebil med bara tjänstekörning?

Hej! Det är en ren tjänstebil med enbart körning till och från arbete.
Fd medlem
Inte tillämpbar

Körjournalen avgör ju fördelning av drivmedelskostnaden i förmånshänseende. Det torde vara lika oavsett om driften är fossil eller elektrisk

Mikael
Fd medlem
Inte tillämpbar

Ok
Det andra blir då bara våra egna funderingar om det inte berör dig:)

M

Det som är mest fördelaktigt när det gäller elbilar är att betala drivmedlet privat och skriva reseräkning/körjournal och få 9,50 kr per mil som man kört i tjänsten.

Mvh
Lovisa
Med vänlig hälsning

Lovisa Ljungvall
4L Ekonomi
0522-650100

Tack för tipset Lovisa! 🙂
Fd medlem
Inte tillämpbar

Jag kapar tråden här, men vad gäller för en installation av laddbox för att kunna ladda sin elbil. Privat kostnad då? Bilen hanteras som en förmånsbil via företagsleasing.

Hej!

Jag har nyligen kollat upp detta med skatteverket och det är helt ok att dra av installationskostnaden i bolaget om man endast kan använda den för att ladda sin förmånsbil. 

Den dagen bilen säljs (eller huset) så måste laddboxen uttagsbeskattas för det marknadsvärde som är då.

Mvh
Lovisa
Med vänlig hälsning

Lovisa Ljungvall
4L Ekonomi
0522-650100
Fd medlem
Inte tillämpbar

Ställer fråga på nytt  år 2021 då det gäller ladd box hemma för tjänstebil. Får man dra av som bruttolöneavdrag ?

Hej Marina,

Ser att du inte har fått något svar på din fråga och ärligt talat så har vi inte så mycket information om detta hos oss. Kanske bäst att du hör med Skatteverket eller om någon annan påläst forummedlem kan uppdatera dig om vad som gäller så allt blir rätt och riktigt. 

 

Ha en fin dag!

Tinna

Fd medlem
Inte tillämpbar

Hej! Om bilen säljs, men ersätts med ny elbil, behöver jag då göra något angående laddningsboxen?

Hej!


Tack för din fråga. Jag skulle säga att bilen och laddningsboxen är två separata enheter vilket bör göra att försäljning av bilen inte skall relatera något till laddningsboxen. Så det bör inte bli någon skillnad för dig i hanteringen kring laddningsboxen för att du säljer och köper en ny bil, men det kan du alltid höra med Skatteverket om det blir någon skillnad rent bokföringsmässigt. 

 

Om laddboxen inte såldes eller byttes ut i och med försäljningen så känns det rimligtvis som att du inte behöver göra något, då inget har förändrats kring hanteringen av den. 

 

Ha det fint!

/ Josefine

Fd medlem
Inte tillämpbar

Toppen, tack för snabbt svar!
Fd medlem
Inte tillämpbar

Är momsen avdragsgill eller kan den anses avse privatbostaden?

Momsen är avdragsgill i samband med installationen.
Med vänlig hälsning

Lovisa Ljungvall
4L Ekonomi
0522-650100
magljung
MEDLEM

Hej,

Ska snart byta ut min förmånsbil (diesel) till en ren elbil.

Är egenföretagare med företaget hemma och i dag betalar företaget drivmedlet och jag drivmedelsförmån +20%. Jag åker ca 6 000 mil per år.

 

Hittar inte vad som kommer att gälla med elbilen?

Den kommer att laddas mest hemma och även ganska ofta vid resor.

- Elen som förbrukas vid laddning vid hemmakontoret, bokförs den som "vanlig" el eller som drivmedel?

- Samma vid laddning längs vägen, ska det bokföras som drivmedel?

 

Drivmedelsförmånen för elbil är ju baserad på marknadsvärdet för el + 20 % så då borde man ju inte behöva skilja på vanlig el och el för elbilen vid laddning, varken hemma eller längs vägen.

 

Och vad är marknadsvärdet för el?

 

Enklast kanske är att betala elen och laddning privat och ta ut milersättning på 9:50.

Men har sett att på visa laddstationer kostar elen ca 9 kr / Kw och om bilen förbrukar 2,5 kW per mil blir milkostnaden 22:50!! Då är det inte lika roligt med en milersättning på 9:50.