Mina produkter

Logga in för att följa kategorier och för att få genvägar i denna meny
avbryt
Visar resultat för 
Sök istället efter 
Menade du: 
Highlighted
NY MEDLEM

Bokföra drivmedel till elbil - eEkonomi

Hej,Jag har en elbil som tjänstebil och laddar bilen ibland på laddstationer. Är nedanstående kontering korrekt? Jag betalar med mitt företagskort.1930 Kredit 2641 Debet 25%5611 Debet Med vänlig hälsning Paul
12 SVAR 12

Re: Bokföra drivmedel till elbil - eEkonomi

Ja

Mikael

Kollade lite på det här och funderade över hur katten man gör med bränsleförmånen på en elbil. Verkade inte finnas något rakt svar på det och ännu konstigare blir det väl med en hybrid... för vad har den dragit för form av bränsle under de privata milen? 
Så en fråga till frågeställaren; hur ha ni löst det här med bränsleförmånen? Eller är det en ren tjänstebil med bara tjänstekörning?
NY MEDLEM

Hej! Det är en ren tjänstebil med enbart körning till och från arbete.

Körjournalen avgör ju fördelning av drivmedelskostnaden i förmånshänseende. Det torde vara lika oavsett om driften är fossil eller elektrisk

Mikael

Ok
Det andra blir då bara våra egna funderingar om det inte berör dig:)

M

Det som är mest fördelaktigt när det gäller elbilar är att betala drivmedlet privat och skriva reseräkning/körjournal och få 9,50 kr per mil som man kört i tjänsten.

Mvh
Lovisa
NY MEDLEM

Tack för tipset Lovisa! 🙂
NY MEDLEM

Jag kapar tråden här, men vad gäller för en installation av laddbox för att kunna ladda sin elbil. Privat kostnad då? Bilen hanteras som en förmånsbil via företagsleasing.

Hej!

Jag har nyligen kollat upp detta med skatteverket och det är helt ok att dra av installationskostnaden i bolaget om man endast kan använda den för att ladda sin förmånsbil. 

Den dagen bilen säljs (eller huset) så måste laddboxen uttagsbeskattas för det marknadsvärde som är då.

Mvh
Lovisa