Mina produkter

Logga in för att följa kategorier och för att få genvägar i denna meny
avbryt
Visar resultat för 
Visa  endast  | Sök istället efter 
Menade du: 

Fd medlem
Inte tillämpbar

Bokföra en leverantörsfaktura

Hej,
Jag har en leverantörsfaktura som jag själv har bokfört med 0,17 öre för mycket. Till exempel..
Leverantörsfakturan var på 21500,17 :-  (som jag bokfört) Men det är draget 21500:- från kontot (1930 ) . Alltså fattas det 0,17 i bokfört belopp. På vilket konto kan jag göra en bort skrivning när jag bokför leverantörsfakturan som betald. För som det är nu så ser ju lev. fakturan ut som att den är delbetald? 
7 SVAR 7
Fd medlem
Inte tillämpbar

Du kan alltid använda 3740 öresutjämning när det inte är större belopp.

/Marie

Fd medlem
Inte tillämpbar

Tack 🙂 
Fd medlem
Inte tillämpbar

När jag gör det så försvinner den inte när jag registrerar den som betald ändå. Är det på ngt speciellt sätt jag ska göra det på? 
Fd medlem
Inte tillämpbar

Antar att du bokfört på ett kostnadskonto och ett ingående momskonto? Summan blev då 21 500,17 kr, så långt är allt korrekt. Du har då det beloppet på konto 2440 i kredit. Du betalar 21 500 från bank 1930, då bokför du D 2440 21 500,17 K 1930 21 500 och 3740 0,17. Då stämmer leverantörsskulder och bank.
Fd medlem
Inte tillämpbar

Som Laila säger ovan här, eftersom du bokfört den fel med 21500:17 så måste du också ta bort hela den summan från det kostnadskonto du bokfört beloppet på. Så betalningen bokför du som Laila säger här ovan.

/Marie

Fd medlem
Inte tillämpbar

Jag ska testa detta och hoppas jag får till det 🙂 Tack! 
Fd medlem
Inte tillämpbar

Är det problem får du bara skriva igen 🙂

/Marie