Mina produkter

Logga in för att följa kategorier och för att få genvägar i denna meny
avbryt
Visar resultat för 
Sök istället efter 
Menade du: 
NY MEDLEM

Bokföra facebook annonser

Jag ska göra mina första facebook annonser och vill bara veta hur dessa ska bokföras. När jag har kollat runt här på visma verkar det finnas lite olika svar. Vissa säger att man ska använda konto 5910 och andra säger övriga utgifter. Men det kanske inte spelar så stor roll? Vad jag fattar det som dras ingen moms på fakturan men eftersom det är inom EU ska man själv lägga på moms, är det 25% som gäller då? 
8 SVAR 8
NY MEDLEM

Re: Bokföra facebook annonser

Jag hade bokfört 4535 Inköp av tjänster från annat EU-land, 25 %, och lagt momsen på 2614 och 2647.
Ex inköp via bankkonto.
1930   100 kr i kredit
4535   100 kr i debet
2614     25 kr i kredit
2647     25 kr i debet

(För beräkning av moms tar man totalbeloppet x 25%)
NY MEDLEM

Jag har inget konto som heter 4535. Är det ett konto man själv ska lägga till då?
ANSTÄLLD

Hej Emma,

Ja det stämmer, du skapar det under Inställningar Kontoplan.

Trevlig helg! 
/My 
NY MEDLEM

Glöm inte sätta momskod 21 (25%) på det nya kontot, så kommer 2614 och 2645 att automatiskt följa med och lägga till 25% på beloppet. Så blir också momsdekl rätt.
NY MEDLEM

Tack! Jag la in momskod 21 och när jag ska bokföra dyker konto 2614 och konto 2645 upp automatiskt precis som du säger men personen ovan skriver ju att han använt 2647. Är det någon skillnad på konto 2645 och 2647? Eller vilket konto är det rätta att använda så det blir rätt i bokföringen och momsdeklarationen?
NY MEDLEM

2645 är bra
Highlighted
NY MEDLEM

Hej!

jag kommer inte ihåg om jag ska matcha kassa händelsen eller skapa en leverantörsfaktura först och sedan match.

eller tar jag egen kontering bara?
ANSTÄLLD

Hej Stefan,

Jag hade rekommenderat lite olika beroende på om du arbetar med bankkoppling eller ej.

Har du ingen bankkoppling spelar det egentligen ingen roll om du väljer att gå direkt till Kassa- och bankhändelser och väljer att matcha utbetalningen mot ett övrigt uttag och sen en egen kontering eller om du först väljer att gå till Inköp - leverantörsfakturor och lägger in fakturan. Detta för att då kunna matcha utbetalningen mot en betalning av leverantörsfaktura.

(Lägger du in fakturan under inköp så får du en statistik på din leverantör och de kostnader du har där.)

Har du däremot bankkoppling och vill lägga in fakturan så måste du först gå in på leverantören och bocka i rutan autogiro för att fakturan inte ska gå iväg till banken.
I det fallet är det enklare att endast ta det via egen kontering om en faktura inte redan finns i programmet.

Ha en fin dag!
/Cecilia