Hej!
Vi köper större delen av de maskiner vi säljer från vårt systerbolag i Tyskland. Om en maskin som ligger under garanti går sönder, beställer vi en ny del av vårt systerbolag och när delen skickas kommer även en faktura för densamma. När vårt systerbolag sedan undersökt den felaktiga delen hos sig och håller med om att den omfattas av garantin, skickar de en kreditfaktura. För att hålla reda på garantiärenden inom koncernen, ska originalfakturan rapporteras som "fordran för garantiärenden" när vi rapporterar till vårt moderbolag. Mina frågor lyder därför:
1. Hur ska originalfakturan bokföras? Kan den bokföras enligt nedan:
2440 (Leverantörsskulder) - kredit
1663 (kortfristiga fordringar från andra koncernföretag) - Debet
2. Eftersom vårt systerbolag fakturerar i EUR så uppstår det en valutakursdifferens på originalfakturan och krediten. Hur ska denna hanteras? Ska man bokföra krediten till samma kurs som originalfakturan eller ska man boka upp en kursförlust/vinst på differensen?