Mina produkter

Logga in för att följa kategorier och för att få genvägar i denna meny
avbryt
Visar resultat för 
Sök istället efter 
Menade du: 
Pontus66
UTFORSKARE

Bokföra faktura från annat EU-land

(uppdaterad av My Janhall MODERATOR ‎2021-05-25 16:50 )

Snälla jag behöver hjälp med att bokföra en liten faktura från Estland utan moms i EUR på 34,00,

Gällande tryck saker. Vad skjall det vara på de sista 2 kontona? Räknar med att de 3 första är rätt.

Konto

2440    K 34,00

4056    D 27,20

2645    D  6,80   (beräknad ingående moms (20%)

2614   

6150                        

Mvh

Pontus

1 GODKÄNT SVAR

Godkända lösningar
CarinaEsp
CHAMPION

Svar: Bokföra faktura från annat EU-land

Hej Pontus,

När du får en faktura från ett annat EU-land så är hela fakturan kostnad.

Du behöver därför korrigera lite belopp nedan och lägga till ett konto för att få balans.

2440 Kredit 34,00

4056 Debet 34,00

4059 Kredit 34,00 (ett korrigeringskonto utan momskod för att få rätt i momsrapporten, men ändå få kostnaden på rätt konto)

2614 Kredit  8,50 (Fakturabeloppet x 25 % under förutsättning att den inköpta tjänsten har den momssatsen)

2645 Debet  8,50

6150 Debet 34,00

//Carina

Visa lösning i originalinlägg

5 SVAR 5
CarinaEsp
CHAMPION

Hej Pontus,

När du får en faktura från ett annat EU-land så är hela fakturan kostnad.

Du behöver därför korrigera lite belopp nedan och lägga till ett konto för att få balans.

2440 Kredit 34,00

4056 Debet 34,00

4059 Kredit 34,00 (ett korrigeringskonto utan momskod för att få rätt i momsrapporten, men ändå få kostnaden på rätt konto)

2614 Kredit  8,50 (Fakturabeloppet x 25 % under förutsättning att den inköpta tjänsten har den momssatsen)

2645 Debet  8,50

6150 Debet 34,00

//Carina

Visa lösning i originalinlägg

Pontus66
UTFORSKARE

Hej Carina!

Stort tack för svar!  Inköp från utlandet är krångligt, skall undvika..

Nu ser det rätt ut, tack! Men nu när jag skall välja betalning visas förstås € 34,00 men i SEK visas 344,63.

Men mitt Nordea kvitto visar att SEK 348,88 har dragits.  Kan jag bara ändra beloppet till 348,88 och bokföra som betalt? Jag antar det.  Stort tack för tålamodet

Mvh

Pontus

CarinaEsp
CHAMPION

Hej Pontus,

Har du betalat med kort? Om ja så använd det beloppet som är draget från kontot. 

Du har troligtvis ett valutaregister i systemet, det styr beloppet i bokföringen när du anger en annan valuta.

Har du fått en leverantörsfaktura så ska bokföringen göras till den kurs som gäller vid faktureringstillfället. När du sedan bokar betalningen så uppstår det vanligtvis en valutadifferens som kostnads- eller intäktförs i samband med betalningen.

//Carina

Pontus66
UTFORSKARE

Hej Carina!

Nej jag har betalt via € faktura från Litauen. Så jag bokför bara det faktiska SEK beloppet? Vad annars kan jag göra.

Mvh

CarinaEsp
CHAMPION

Pontus, gör det som är enklast 🙂 Dvs boka det belopp som är draget från kontot.