Mina produkter

Logga in för att följa kategorier och för att få genvägar i denna meny
avbryt
Visar resultat för 
Sök istället efter 
Menade du: 

Siv-Britt
MEDLEM

Bokföra faktura gällande lån

En kund som jag bokför åt har ett lån på banken och när det ska amorteras så får kunden en faktura från banken. Ska den bokföras i lev.reskontra eller bokförs den bara när den betalas enl. kontantmetoden?

5 SVAR 5

Bokför den när den betalas

Mikael
Fd medlem
Inte tillämpbar

Och jag gör så att jag lägger in fakturan i leverantörsreskontran och sätter fakturan sedan som betalad på det datum banken drar betalningen. När jag skapar betalningsjournalen för den dagen kommer den utbetalningen med. På så sätt slipper jag manuella verifikat, vilket jag personligen försöker undvika.

//L

Fd medlem
Inte tillämpbar

Jag lägger också in i leverantörsreskontran men tar fakturadatum på samma månad/dag som betalningen sker för att få rätt saldo på periodboksluten. Det kanske var det du menade också men ser bara att du skrev betalningen. Tycker det är smidigt för jag skickar alla betalningar via fil. Ibland måste man välja fakturadatum t ex den första samma månad för vissa program klarar inte av att skicka filer med fakturadatum som inte passerat ännu. Och om det dras från kontot så lägger jag upp leverantören med autogiro så jag inte råkar skicka den.

Tack för tipset!
Siv-Britt
MEDLEM

Tack för hjälpen!