Mina produkter

Logga in för att följa kategorier och för att få genvägar i denna meny
avbryt
Visar resultat för 
Visa  endast  | Sök istället efter 
Menade du: 

Fd medlem
Inte tillämpbar

Bokföra faktura som betalas med kort

Hej jag undrar hur man bokför en kundfaktura som är betald med kort? Jag använder Admin 500.
Måste jag även bokföra att pengarna kommer in på kontot?

4 SVAR 4
Fd medlem
Inte tillämpbar

Hej!

Att kunden betalat med kort kan göra att betalningen hamnar på dagskassan, och jag gissar att det är det du menar här. Då ska du separera denna del. Du bokför resterande del som försäljning, moms och inbetalning medan betalningen som avser kundfaktura tas som just betalning mot kundfaktura.
Kanske vore det enklast att kreditera kundfakturan och bokföra händelse som en del av vanlig kassahändelse. Men det är beroende när försäljningen ägde rum. Om du sålt varan/tjänsten en vecka innan och kunden kommit veckan därefter ska du ta bort händelsen från dagskassan för det är inte försäljning då (förutsatt att vi pratar om fakturametoden), men om allt hänt samma dag är det nog enklast att kreditera kundfakturan (också enklast att bara ta bort kundfakturan om det är frågan om kontantmetoden - blir dock lite messy om det är vid årsslutet dock).
Hoppas det hjälper och att jag inte gör misstag, men så resonerar jag. 

Fd medlem
Inte tillämpbar

Kan du visa med konton i alla steg? Tack på förhand
Fd medlem
Inte tillämpbar

Allt beror på vilken metod du använder. Använder du fakturametoden då krediterar du 1510, och debiterar kassa.
Om du använder kontantmetoden då debiterar du kassa med inbetald belopp och krediterar moms 2611 och försäljning 3051 eller 3041.

Fd medlem
Inte tillämpbar

Hej igen,

Du nämnde att kunden betalade med kort och därför antar jag att du har kortläsare och att du säljer dina varor både direkt och med kundfakturan. Jag antar att det hela handlar om varor, men samma sak skulle gälla om det handlade om tjänst.
Om du använder dig av fakturametoden ska du boka inbetalningen när den sker, dvs du bockar av kundfakturan som betald och får direkt en kontering där 1510 går mot kredit och 1930 går mot debit. Det du däremot behöver tänka på är att du inte ska bokföra någon ny försäljning. Du har redan sålt varan när du skickade den till kunden och utfärdade kundfakturan, men kortläsare brukar kontera det som försäljning så fort man drar kortet. Med andra ord så ska du ta bort summan från kassarapporten, annars kommer inbetalningen inte matcha både dagsförsäljningen och inbetalningen från kunden.

Använder du dig av kontantmetoden är det bara att kreditera kundfakturan, dvs 1510 K mot 3051 D + 2611 D (jag vet inte vad du har för moms på dina varor, men här förutsätter jag att den är på 25 %).