Mina produkter

Logga in för att följa kategorier och för att få genvägar i denna meny
avbryt
Visar resultat för 
Visa  endast  | Sök istället efter 
Menade du: 

hejhopp1
NY MEDLEM

Bokföra/faktura tågbiljetter för kunds räkning, utlägg eller vidarefakturering?

Jag har ett AB som säljer tjänster. Då det är nystartat har jag inget företagskort än. Nu ska jag fakturera min kund och vill dessutom ha ersättning för de tågbiljetter jag köpt och lagt ut pengar för.

 
 

Ex. Jag ska fakturera en kund (ett annat AB) 10 000 exkl 25% moms (2500). Jag har dessutom köpt tågbiljetter på mitt privata kort för 2000 kr inkl 6% moms (120). Har tre frågor;

 
 
1) Är tågbiljetterna ett utlägg eller ska de vidarefaktureras?

Känns ju jättekonstigt att jag ska dra bort 6% i moms och sedan lägga på 25% i moms. Kan inte bara kunden ersätta mig för de 2000 jag lagt ut?

 
 
2) Hur skriver jag på fakturan? 

Ska kunden betala 10 000kr + 2500kr (moms) + 2000 kr för tågbiljetterna = 14500kr?

 
 
3) Hur bokför jag alla dessa händelser enligt faktureringsmetoden?

 

 

a) När jag köper tågbiljetterna bokför jag dem som ett "inköp med privata pengar"?

 

b) Hur bokför jag fakturan när jag skickar iväg den till kund? (Som en kundfordran på kontona 1510, 3041, 2611? Men hur gör jag med tågbiljetterna, vilket konto bokför jag dem på?)

 

c) Hur bokför jag när kunden betalar fakturan?

 

d) Hur bokför jag när jag gör en återbetalning till mitt privata konto för tågbiljetterna? 

 
 

Jag har försökt läsa mig till allt detta men blir bara helsnurrig, tacksam för svar! 🙂

14 SVAR 14
KenArd
CHAMPION

Hej hejhopp,

Vi måste försöka lösa din förvirring;)


1. Tågbiljetterna vidarefaktureras som en kostnad du haft och det blir då "din moms" 25% som läggs         
    på.

2. Det går inte att kvitta det här, det är något som sker i din skattedeklaration.
    Kunden ska betala 10,000 kr + 2,000 kr + moms på 14,000 kr.

3a, Ja. lämpligt konto 2018

3b, 5800 passar för tågbiljetterna

3c, 1930 D 1510 K

3d, 1930 D 2018 K

MVH

Kenneth
hejhopp1
NY MEDLEM

Tack Kenneth, nu känner ja mig inte lika förvirrad 😉

Bara en fråga till, jag har en tågbiljett för 2009kr inklusive moms (6%=113,72kr) som ska vidarefaktureras...

Fakturerar jag 2009kr+ 25%moms? Eller fakturerar jag 1895,28kr (2009-113,72) + 25% moms? 

Tack 🙂
KenArd
CHAMPION

Hej hej hejhopp,
Det sista alternativet

MVH

Kenneth
Fd medlem
Inte tillämpbar

Hej,

Jag har en fundering till på denna frågan. Kvittot för utlägget (kostnaden) skall väl mitt egna bolag ha och så skickar jag kopia på utlägg till kunden väl?
Sofia
Fd medlem
Inte tillämpbar

Hej Sofia F,

Precis som du nämner så är det ditt företag som ska spara originalkvittot, om det va ni som betalde kostnaden vid tillfället när ni fick kvittot.

Med vänliga hälsningar
Philip
Fd medlem
Inte tillämpbar

Tack Philip!
Fd medlem
Inte tillämpbar

Hej!
Detta var hjälpaamt för mig också men jag hade några frågor till.
Jag ska få ersättning för en flygbiljett jag köpte som utlägg (SAS) och så la jag ut i Italien bensin och motorvägs kostnader i €.

1. Om jag fakturerar flygbiljett blir det då summan jag bealade minus 6% moms och + 25 % moms till kunden? Vad blir det för konto grupp?

2. Hur ska jag fakturera/bokföra bensin och motorvägs avgift? Konto? Moms?

Tack på förhand!

Davide Borghi
Moa Lundberg
CONTENT PRODUCER

Hej!

1. Ja precis, det är korrekt. Du kan skapa en artikel för detta under FörsäljningArtiklar som du använder på fakturan och då bokförs det automatiskt på ett försäljningskonto samt momskonto.

2. Inköp av bensin kan du bokföra på 5611 Drivmedel för personbilar. Motorvägsavgift kan du bokföra på 5610 Personbilskostnader. Ska detta faktureras till kund gör du enligt ovan.

Ha det fint!

Moa
Fd medlem
Inte tillämpbar

Hej,
Jag har en fråga på samma tema som första frågeställaren:
Jag har med en egen insättning köpt flygbiljett och hotell i samband med att jag säljer en tjänst till en kund genom min enskilda firma (kontantmetoden). 5800D / 2018K.

1. När kunden sedan betalar, hur ska jag bokföra för att inte mitt utlägg ska betraktas som försäljning och beskattas? 1930D / 5800K eller ska hela summan bokföras som försäljning 1930D / 3041K ?

2. Är det sedan korrekt att göra ett eget uttag på summan för resekostnaden enligt 2013D / 1930K ?

Tacksam glad amatör. /Micke
Patrik_vk
MEDLEM

Hej på den som söker på detta ämne, som jag själv gjort.

Jag har annan åsikt och har hittat annan lösning.
Utlägg för kunds räkning ska i min mening inte ingå i mitt AB's omsättning utan är en ren vidaredebitering (om jag inte tar ut procentuellt pålägg etc).
Därför har jag skapat följande:

* Nytt konteringsförslag, "Bokföring av privat utlägg för debitering mot kund", med k2893 utlägg närstående (eller 2820 utlägg anställda) och d1681 utlägg för kund

* Nytt konteringsförslag "Bokföring av företagsutlägg för debitering mot kund", med k1930 kassa och d1681 utlägg för kund

* Ny artikel för utlägg, kopplat till ny artikelkontering som jag kopplar med 0% moms till "konto utanför momsredovisning", nämligen 1681 utlägg för kunder.


Sedan bokför jag enligt följande:

1) Privat utlägg, säg 2000 kr enligt frågan, bokförs via ny verifikation, bokföringsförslag "Bokföring av privat utlägg för debitering mot kund" enligt ovan, k2893 2000 kr, d1681 2000 kr

2) På min faktura till kunden säljer jag artikeln Utlägg enligt ovan (inkl momsen på kvittot) 2000 kr. Bokförs då direkt k1681 2000 kr istället för att gå omvägen via försäljning med manuell flytt till utlägget.

3) Sen betalar jag utlägget till mitt privata konto och bokför d2893 k1930
hoogey
UTFORSKARE

Jag har läst den här tråden säkert 50 gånger (utöver alla andra tips på nätet) och blir ändå inte riktigt klok på hur jag ska göra. Är nybörjare på bokföring och inser att det här var ganska klurigt. Patrik_vk verkar ju ha kloka synpunkter, men behöver lite mer detaljer än hans svar.

Mina förutsättningar:
Aktiebolag
Bokför enligt kontantmetoden

Jag har gjort ett utlägg med mitt privata kreditkort (nystartat företag och inget företagskort ännu).

4395 kr + moms 264 kr = totalt 4.659 kr

Utlägget är för en flygresa som ska ersättas av min uppdragsgivare enligt avtal.


Vore tacksam för detaljerade svar kring bokföring av följande punkter:

1) Hur bokför jag själva utlägget som jag gjort med privata pengar? Gissning:
   k2893 4.659 kr
   d5810 4.359 kr
   d2641 264 kr

2) Hur gör jag sedan för att det ska faktureras till min uppdragsgivare?

3) Hur bokför jag så att jag får tillbaka mitt privata utlägg?

Jag inser att mina frågor tangerar ovanstående konversation, men jag behöver ändå ett förtydligande!

Tack på förhand!


Hej!

Just detta med utlägg åt kunder/uppdragsgivare och vidarefakturering mm är rätt krångligt, så jag förstår din förvirring trots att du verkar vara med på banan 🙂

1: Låter helt rätt. Här bokför du alltså kostnaden som du har i ditt företag.

2: När du fakturerar så skapar du helt enkelt en faktura där du lägger in beloppet som uppdragsgivaren ska betala. Här kan beloppet vara samma som själva kostnaden, men det skulle också kunna vara ett högre eller lägre belopp (beror på vad ni kommit överens om).

3: När återbetalning till dig ska göras ska skulden på konto 2893 minskas med beloppet.
Du gör alltså en utbetalning där du matchar utbetalningen mot 2893.
Verifikationen blir då typ

1930 kredit
2893 debet.

/Anna

P.S För att göra det hela mer förvirrande så finns det också något som heter klientutlägg vilket betyder att uppdragsgivaren står för kalaset och då skickas egentligen hela kvittot över och du får inte dra någon moms för köpet och heller inte fakturera moms. Då bokförs själva utlägget som en fordran istället. Men det känns som att det är väldigt ovanligt så vi behöver inte fundera i de banorna. :)Vill man ändå läsa mer om det så har min kollega beskrivit det i denna tråden: https://forum.vismaspcs.se/visma_spcs/topics/7kxfcej360d5b . D.S
Anna Svensson
~Content producer, Visma lönefamilj~

Tack för svaret!

En följdfråga till punk 2.

I konversationen ovan råder lite olika bud kring hur utläggen ska hanteras i samband med fakturering (två olika svar av @KenArd). Jag säljer konsulttjänster med 25% moms och i vårt avtal (mitt företag och det företag åt vilket jag utför tjänsterna) framgår det att de ska ersätta mig för mina utlägg för resor etc.

Ska jag fakturera hela resekostnaden, inklusive moms och sedan lägga på 25% moms på det?
Dvs. 4.659 kr + 25% moms = 5.824 kr

Eller resekostnaden exklusive moms och sedan lägga till 25% moms.
Dvs 4.395 kr + 25% moms = 5.494 kr

Syftet är att jag ska bli fullt kompenserad för resekostnaderna - varken mer eller mindre, så att varken jag som privatperson eller företaget förlorar pengar.
entangly
UTFORSKARE

@Patrik_vk: Avseende de två typer av vidaredebitering till slutkund som finns: utlägg och vidarefakturering så är väl fallet med utlägg normalt rätt ovanlig (tex. i konsultbolag som har kostnader för resor etc. i tjänsten som slutkund ska stå för)? Som @annasvensson skriver ovan i PS så får man i det fallet inte dra av eller fakturera moms då det inte är en kostnad för egna företaget. Enligt skatteverket ska dessutom regeln gälla att "[slut]-kunden ska själv ha betalningsansvar till leverantören", vilket förefaller vara ovanligt vid dessa typer av "utlägg". Jag tror att vad de flesta avser att göra i de flesta situationer är det som kallas vidarefakturering (då leverantörsfakturan/kvittot är riktat till egna företaget, och som då också har betalningsansvaret).

https://www.skatteverket.se/foretagochorganisationer/moms/sarskildamomsregler/utlaggochvidarefakture...