Jag har ett AB som säljer tjänster. Då det är nystartat har jag inget företagskort än. Nu ska jag fakturera min kund och vill dessutom ha ersättning för de tågbiljetter jag köpt och lagt ut pengar för.
Ex. Jag ska fakturera en kund (ett annat AB) 10 000 exkl 25% moms (2500). Jag har dessutom köpt tågbiljetter på mitt privata kort för 2000 kr inkl 6% moms (120). Har tre frågor;
Känns ju jättekonstigt att jag ska dra bort 6% i moms och sedan lägga på 25% i moms. Kan inte bara kunden ersätta mig för de 2000 jag lagt ut?
Ska kunden betala 10 000kr + 2500kr (moms) + 2000 kr för tågbiljetterna = 14500kr?
a) När jag köper tågbiljetterna bokför jag dem som ett "inköp med privata pengar"?
b) Hur bokför jag fakturan när jag skickar iväg den till kund? (Som en kundfordran på kontona 1510, 3041, 2611? Men hur gör jag med tågbiljetterna, vilket konto bokför jag dem på?)
c) Hur bokför jag när kunden betalar fakturan?
d) Hur bokför jag när jag gör en återbetalning till mitt privata konto för tågbiljetterna?
Jag har försökt läsa mig till allt detta men blir bara helsnurrig, tacksam för svar! 🙂
Tack Philip!
Copyright 2025 Visma Spcs. All rights reserved.