Mina produkter

Logga in för att följa kategorier och för att få genvägar i denna meny
avbryt
Visar resultat för 
Visa  endast  | Sök istället efter 
Menade du: 

lindsman
UTFORSKARE

Bokföra företagsabonnemang med delbetalning av mobil

Hej,

Hur ska man bokföra delbetalning av mobil?

På min första faktura står det delbetalning 1 av 24,  410,00 kr 

 

Skulle vara taksam om någon kan dela med sig ett bokförings exempel.

 

Hårdvara/mån samt fasta månadskostnaderHårdvara/mån samt fasta månadskostnader

 

 

3 SVAR 3
Josefine Johansson
MODERATOR

Hej!

 

Tack för din fråga, ber om ursäkt att du fått vänta på svar. Har du fått någon samlingsfaktura på hela beloppet som gäller avbetalningen av telefonen, eller är det så att du bara fått en förhöjd månadskostnad av din vanliga abonnemangskostnad?

 

I och med att du verkar ha momsen redovisad på hela beloppet på fakturan, även på delbetalningarna, så verkar det mer som att det ökar din månadskostnad. Då skulle jag säga att det blir enklast och mest korrekt att hantera detta som kostnader vid betalningen av fakturan, och lägga hela beloppet mot kostnader för abonnemang, då det verkar vara mer som en höjning av det abonnemang som fanns redan. Du kan även dela upp det så att delen som gäller telefonen bokförs mot tex 5410 och delen för abonnemanget bokförs mot ditt 62XX konto för telefonkostnader. 

 

Du kan läsa om hur avbetalning av telefon där man får en samlingsfaktura med momsbelopp och sedan delbetalar varje månad bokförs här.

 

Ha det fint!

/ Josefine 

Hej Josefine,

 

Det är inga problem att det har tagit lite tid med ett svar.

 

Jag har inte fått samlingsfaktura på hela beloppet av telefonen.

På min första faktura står det 1 av 24 delbetalning på 410 kr samt abonnemangskostnad på 337,58 kr.

 

Kan man lägga allt på konto 62XX varje månad. 

 

Ha en fin kväll! 

/Lindsman

Hej igen!

 

Okej då förstår jag. Ja det kan du i och med att det låter mer som att ditt abonnemangskostnad snarare ökat då. Det kan dock vara bra att separera det så att avbetalningen på telefonen går mot 5410 och abonnemanget går mot 62XX så att du håller koll på att det gäller olika saker. 

 

Ha en fin helg!

/ Josefine