Mina produkter

Logga in för att följa kategorier och för att få genvägar i denna meny
avbryt
Visar resultat för 
Visa  endast  | Sök istället efter 
Menade du: 

tasdikul
MEDLEM

Bokföra företagsförsäkringar som dras på autogiro

Hejsan,

Hittills har jag fått månadsfaktura från mitt försäkringsbolag som jag bokfört med vanliga faktureringsmetoden (först vid erhållen leveratörsfakura och sedan vid utbetalning). Nu har månadsavgiften börjat dras på autogiro istället. Jag har inte fått någon faktura där det anges ett årsbelopp eller liknande. Skulle ni kunna vara snälla att hjälpa mig att förstå hur jag kan gå tillväga för att bokföra detta?

Tack!

3 SVAR 3
Joachim E
MODERATOR

Hej

För de dragningar via autogiro som sker under ett räkenskapsår så kan ni bokföra betalningen direkt mot kontot för försärkringar, 6310 t ex.
Det är enbart den sista dragningen som mest troligt antingen sker i förskott eller efterskott i december/januari som man då bör periodisera dvs se till att det bokförs på rätt räkenskapsår.

Önskar dig en fin dag
Joachim

Räknas de autogirodragningar som leverantörsfaktura även om man inte har riktigt underlag i form av en faktura? För när jag får en vanlig faktura, lägger jag den på 2440 först. Hur gör jag med autogiro? Tack på förhand!

Hej

Det är korrekt att autogiron skall redovisas som vilken annan leverantörsfaktura som helst. betalsättet skall inte påverka hur det skall bokföras och redovisas i bokföringen. Nomalt sett får man ett underlag (Faktura) även på det som dras via autogiro som du lägger in på samma sätt under inköp > Leverantörsfakturor.

/Joachim