Mina produkter

Logga in för att följa kategorier och för att få genvägar i denna meny
avbryt
Visar resultat för 
Visa  endast  | Sök istället efter 
Menade du: 

Dap123
MEDLEM

Bokföra företagsleasing inkl adm.avg. och upplägg.avg.

Sådär, nu har första fakturan innefattande bl a löpande kostnad för företagsleasing dykt upp i inkorgen. Då dyker det även upp frågetecken såklart. Jag har två "hyror" på samma faktura då jag skaffade bil mitt i oktober. Fakturan innehåller även avgifter för adm. och uppläggn. Jag har för ca en vecka sedan betalat den första förhöjda hyran, därför ser fakturan lite extra rörig ut. Så, fakturan ser alltså ut som följer:

 

Första särskild hyra 36.500kr ex moms

Hyra 12 okt-31 okt 1261,33kr ex moms

Hyra 1 nov-30 nov 1892kr ex moms

Uppläggningsavgift 695kr ex moms

Administrativ avgift 55kr ex moms

 

Moms 10.100,83kr

Öresavrundning -0,16öre

Totalt 50.504kr

Tidigare betalt 46.625kr

Att betala 4879kr

 

Jag ska alltså betala 4879kr nu och den summan avser två st hyror, en uppläggningavgift samt en administrativ avgift. Halva momsen är avdragsgill på företagsleasing och som jag förstår det så är även halva momsen avdragsgill på adm.avg. och uppläggn.avg. Detta då de summorna baseras på större summor på fakturan som det är halva momsen på.

 

Min fråga är om jag bokför det korrekt om jag gör som följer:

2440 Leverantörsskulder 4879kr

2641 Deb. ing. moms 487,90

5615 Leasing av personbilar 1419kr

5615 Leasing av personbilar 2128,50kr

6570 Bankkostnader 781,88kr

6570 Bankkostnader 61,88kr

3740 Öres- och kronutjämning 0,16kr

 

Differansen blir då 0kr

 

Tacksam för svar 🙂

3 SVAR 3
Josefine Johansson
MODERATOR

Hej!

 

Tack för din fråga. Egentligen så låter det som att den första inbetalningen av den första förhöjda hyran en förskottsbetalning som man bör bokföra mot ett 168X konto, i och med att den är angiven på denna fakturan du fått nu. Detta betyder att du nu bör bokföra bort fordran och kan redovisa den avdragsgilla momsen man skall redovisa och resten bokförs mot ett 172X konto i samband med resten av bokföringen av fakturan. Tänk på att denna första förhöjda leasingavgift skall periodiseras också. 

 

Angående din fråga kring om momsen är halv avdragsgill även på uppläggningsavgiften och adm. avgift så är det tyvärr inget enkelt svar, då det inte riktigt finns någon klar vägledning kring det. Man kan både argumentera för att avgifterna är kopplade till leasingavgiften och man därmed skall hantera det med halv avdragsrätt, och man kan även argumentera mot det. Om du vill vara säker så rekommenderar jag dig att dubbelkolla med Skatteverket, men du bör utan problem kunna hantera det genom att köra att all moms är halv avdragsrätt. 

 

I övrigt så ser ditt konteringsförslag rimligt ut baserat på den informationen du gett. 

Ha det fint!

Josefine

Tack för ditt svar Josefin. Den första förhöjda hyran på 36.500kr + moms fick jag även på en separat faktura från bilhandlaren när jag plockade ut bilen 12 oktober. Denna summan har jag redan betalt samt bokfört i Visma och periodiserat över 36 månader mot konto 1720 med er goda hjälp. Detta gjorde jag redan när jag lade in fakturan för betalning i Visma eEkonomi. Jag förstår inte riktigt varför den summan skrevs med på denna fakturan också, när Santander som skickat fakturan vet att den redan är betald. Men då jag redan bokfört den så känns som att jag kan bortse från den nu.

 

Gällande den summan som faktiskt ska betalas så känns det ju hoppfullt att du tycker det ser korrekt ut så som jag lagt in det. Jag väljer då att gå vidare med den så som det är registrerat idag.

Hej igen!

 

Ah okej, så länge den separata fakturan redovisade momsen på första förhöjda leasingavgiften så är det inga problem alls att du bokförde det så. Det är normalt sätt därför den avgiften redovisas på första fakturan man får för leasingavgifterna, då man bara får ett faktura på förskottsbetalning utan momsspecifikation, och man får sedan specifikationen med på fakturan men den drar av det tidigare inbetalade beloppet. 

 

Det låter som en bra plan tycker jag. 

Ha det fint!


Josefine