Sådär, nu har första fakturan innefattande bl a löpande kostnad för företagsleasing dykt upp i inkorgen. Då dyker det även upp frågetecken såklart. Jag har två "hyror" på samma faktura då jag skaffade bil mitt i oktober. Fakturan innehåller även avgifter för adm. och uppläggn. Jag har för ca en vecka sedan betalat den första förhöjda hyran, därför ser fakturan lite extra rörig ut. Så, fakturan ser alltså ut som följer:
Första särskild hyra 36.500kr ex moms
Hyra 12 okt-31 okt 1261,33kr ex moms
Hyra 1 nov-30 nov 1892kr ex moms
Uppläggningsavgift 695kr ex moms
Administrativ avgift 55kr ex moms
Moms 10.100,83kr
Öresavrundning -0,16öre
Totalt 50.504kr
Tidigare betalt 46.625kr
Att betala 4879kr
Jag ska alltså betala 4879kr nu och den summan avser två st hyror, en uppläggningavgift samt en administrativ avgift. Halva momsen är avdragsgill på företagsleasing och som jag förstår det så är även halva momsen avdragsgill på adm.avg. och uppläggn.avg. Detta då de summorna baseras på större summor på fakturan som det är halva momsen på.
Min fråga är om jag bokför det korrekt om jag gör som följer:
2440 Leverantörsskulder 4879kr
2641 Deb. ing. moms 487,90
5615 Leasing av personbilar 1419kr
5615 Leasing av personbilar 2128,50kr
6570 Bankkostnader 781,88kr
6570 Bankkostnader 61,88kr
3740 Öres- och kronutjämning 0,16kr
Differansen blir då 0kr
Tacksam för svar 🙂
Löst! Gå till lösning.
Hej!
Tack för din fråga. Egentligen så låter det som att den första inbetalningen av den första förhöjda hyran en förskottsbetalning som man bör bokföra mot ett 168X konto, i och med att den är angiven på denna fakturan du fått nu. Detta betyder att du nu bör bokföra bort fordran och kan redovisa den avdragsgilla momsen man skall redovisa och resten bokförs mot ett 172X konto i samband med resten av bokföringen av fakturan. Tänk på att denna första förhöjda leasingavgift skall periodiseras också.
Angående din fråga kring om momsen är halv avdragsgill även på uppläggningsavgiften och adm. avgift så är det tyvärr inget enkelt svar, då det inte riktigt finns någon klar vägledning kring det. Man kan både argumentera för att avgifterna är kopplade till leasingavgiften och man därmed skall hantera det med halv avdragsrätt, och man kan även argumentera mot det. Om du vill vara säker så rekommenderar jag dig att dubbelkolla med Skatteverket, men du bör utan problem kunna hantera det genom att köra att all moms är halv avdragsrätt.
I övrigt så ser ditt konteringsförslag rimligt ut baserat på den informationen du gett.
Ha det fint!
Josefine
Tack för ditt svar Josefin. Den första förhöjda hyran på 36.500kr + moms fick jag även på en separat faktura från bilhandlaren när jag plockade ut bilen 12 oktober. Denna summan har jag redan betalt samt bokfört i Visma och periodiserat över 36 månader mot konto 1720 med er goda hjälp. Detta gjorde jag redan när jag lade in fakturan för betalning i Visma eEkonomi. Jag förstår inte riktigt varför den summan skrevs med på denna fakturan också, när Santander som skickat fakturan vet att den redan är betald. Men då jag redan bokfört den så känns som att jag kan bortse från den nu.
Gällande den summan som faktiskt ska betalas så känns det ju hoppfullt att du tycker det ser korrekt ut så som jag lagt in det. Jag väljer då att gå vidare med den så som det är registrerat idag.
Hej igen!
Ah okej, så länge den separata fakturan redovisade momsen på första förhöjda leasingavgiften så är det inga problem alls att du bokförde det så. Det är normalt sätt därför den avgiften redovisas på första fakturan man får för leasingavgifterna, då man bara får ett faktura på förskottsbetalning utan momsspecifikation, och man får sedan specifikationen med på fakturan men den drar av det tidigare inbetalade beloppet.
Det låter som en bra plan tycker jag.
Ha det fint!
Josefine
Copyright 2024 Visma Spcs. All rights reserved.