Mina produkter

Logga in för att följa kategorier och för att få genvägar i denna meny
avbryt
Visar resultat för 
Visa  endast  | Sök istället efter 
Menade du: 

Zingooo
UTFORSKARE

Bokföra företagsmedlemskap Costco

Köpte ett företagsmedlemskap på Costco för att få handla i deras butiker. Fakturan inkluderade moms för medlemskapet. Blev fundersam hur jag ska bokföra detta. Vet att kostnad för medlemskap i föreningar är ej avdragsgill och brukar inte ha moms. Men detta kanske är nån form av serviceavgift.

Så min fråga är hur ska detta bokföras korrekt?

1 SVAR 1
Josefine Johansson
MODERATOR

Hej!

 

Tack för din fråga. Just medlemsavgifter är lite klurigt kring vad som är avdragsgillt eller inte. Läser man på Skatteverkets vägledning så verkar det främst gälla för avgifter från föreningar och andra sammanslutningar, samt även fackliga organisationer m.m. Jag skulle säga att medlemskapet hos Costco snarare kan kategoriseras som någon form av avgift för att köpa/registrering som köpare snarare än medlemskap i någon organisation men jag rekommenderar dig att kontakta Skatteupplysningen för att få svar på frågan kring om det är avdragsgillt eller inte. 

 

Du kan bokföra själva kostnaden mot något 699X konto alternativt skapa ett eget konto inom 656X om du vill att det skall bokföras som en serviceavgift. Om det anses som en ej avdragsgill kostnad så kan du bokföra det mot 6992. 

 

Ha det fint!
Josefine