Mina produkter

Logga in för att följa kategorier och för att få genvägar i denna meny
avbryt
Visar resultat för 
Sök istället efter 
Menade du: 

RobinBerggren
MEDLEM

Bokföra företagsmiddag - eEkonomi

Styrelsen i mitt AB skall snart träffas och prata igenom hur det går med företaget. Jag tänkte ta detta över en middag. Hur bokför jag detta ? Jag har förstått att jag max får dra av 36:- per person i moms ?Om vi tar ett enkelt exempel, vi är 2st personer som äter, ingen alkohol inblandad. Notan hamnar på 1000:-Hur bokför jag detta korrekt ? Momsen, 36:-*2 (76:-) på konto 2641Resterande belopp (924:-) på konto 6072Stämmer detta ?Mvh
6 SVAR 6

Ja det stämmer bara det att 2x 36 = 72 och 928 till kostnadskontot

Mikael
Fd medlem
Inte tillämpbar

Påverkas bokföringen om det i det ovan givna exempel har druckits ett varsitt glas vin till maten och lags dricks?

Totalpriset för middagen blev  963 kr; varav vin 208 kr exkl moms + moms 52 kr (tot 260 kr) , samt mat + kaffe och chokladtryffel 627,68 kr + moms 75, 32 kr (tot 703 kr). Med företagskortet betalades dricks om 37 kr, så totalsumman som drogs från kortet blev alltså 1000 kr.

Bokförs det som i exemplet ovan, eller förändrar vinet och dricksen kontona?

Deltagande på middagen vad aktiebolagets två styrelsemedlemmar/tillika ägare, varav en person även är anställd i bolaget, om det påverkar konteringen på något sätt? Ämnet för middagen var att planera verksamheten nästkommande år. 

Tack för hjälp! 

Hejsan Kristina76! 

Jag kikade på din fråga och hittade svar på bland annat skatteverket i deras inlägg Moms och avdrag vid representation. Kontona ovan stämmer men det är lite annorlunda beräkning för momsen när det serverats alkohol, du kan se under Så här mycket moms får du göra avdrag för samt Beräkna avdrag med schablon
Dricks ingår inte i underlaget för momsberäkning och det är en icke-avdragsgill kostnad.

Ha en trevlig helg! 
/My 

Fd medlem
Inte tillämpbar

Tusen tack! Jag har använt länken och om jag förstår det rätt så bokför jag det alltså:

konto 1930: 1000 kr kredit

konto 2641: 91,41 kr debet

konto 6072: 908,58 kr debet (mat-dryck-dricks, icke avdragsbart)

Tack för ett väldigt bra forum! 

Hej @Fd medlem 

Ja, kikar jag på samma länk du fick i mitt andra svar så finns det också en funktion där du kan räkna ut momsavdraget du får göra vid representation. Väljer jag för två personer får jag fram precis samma belopp som du så under förutsättning att ni var två styck är din kontering helt korrekt. 🙂 
(blev säkert ett snabbt fel bara men det bör vara 908,59 på konto 6072 så verifikationen balanserar)

Tack själv, jättekul att höra! 
/My

RobinBerggren
MEDLEM

Naturligtvis, var lite snabb på knapparna. Tack för svar.
Mvh