Mina produkter

Logga in för att följa kategorier och för att få genvägar i denna meny
avbryt
Visar resultat för 
Visa  endast  | Sök istället efter 
Menade du: 

sigany
MEDLEM

Bokföra försäljning av EGNA begagnade varor i företag

Hej,

jag driver bla en skivbutik som köper in och säljer begagnade skivor. Jag har full kol på VMB 
Men en klurighet som har kommit upp är när jag tar med egna skivor hemifrån och säljer dem i butiken så undrar jag hur jag gör med inköpet då? Är det ok att jag gör ett kvitto på ett inköp av mig själv, eller hur går man tillväga? Jag har ju själv satt priset vad jag vill ha för dessa begagnade skivor och säljer jag dem på Blocket är det ju lätt men när jag säljer i min egen butik så hamnar ju intäkterna i bokföringen.
Rimligtvis borde jag självklart kunna göra ett eget kvitto på inköp motsvarande försäljningen. Rätt?

1 SVAR 1
Josefine Johansson
MODERATOR

Hej!

 

Tack för din fråga. Att köpa varor från sig själv som ägare eller annan privatperson är okej, men det är viktigt att det blir till ett marknadsmässigt pris samt självklart utan moms. Det går utmärkt att skapa något form av kontantkvitto själv för köpet, eller något annat underlag som visar tillräckligt med information. Vad som är det marknadsmässiga värdet är alltid svårt att avgöra, men någon oberoende värderingsman som tex någon annan inom din bransch som kan ge dig ett värderingsintyg alternativt att man möjligtvis kan styrka värdet med att se vad andra på tex blocket säljer likvärda varor för. Detta kan du dubbelkolla med Skatteverket eller en konsult för mer information. 

 

Vad jag vet finns det inga hinder att skänka/ge bort varor till företaget och därmed ha anskaffningsvärde/inköpsvärde noll, så det är ju också en väg att gå om du känner att det är för svårt att värdera de varorna till ett marknadsmässigt värde. 

 

Ha det fint!

/ Josefine