Mina produkter

Logga in för att följa kategorier och för att få genvägar i denna meny
avbryt
Visar resultat för 
Sök istället efter 
Menade du: 

Fd medlem
Inte tillämpbar

Bokföra försäljning av aktier i dotterbolag som sedan dras tillbaka

Hur bör man bokföra detta.
Först och främst så upprättas en överenskommelse om att en försäljning av aktier i dotterbolag ska ske. Köpare sätter in överenskommet belopp på säljarens konto.
Detta dras senare tillbaka, återköp till fullo. Det upprättas också en kompensation för att affären "inte gick igenom" som säljaren betalar köparen.

Vilka konton bör jag använda vid bokföring av detta?
Undrar speciellt kring vart man ska bokföra kompensationen som säljaren betalar till köparen.
6 SVAR 6

Debitera likvidkontot och kreditera kontot för db aktierna när pengarna kommer in och spegelvänd den konteringen när pengarna går tillbaka.

Kostnaden för kompensationen konterar du lite beroende på hur underlaget för den betalningen ser ut - faktura från köparen eller annat.
Konto i häraden 65xx eller 69xx borde väl vara aktuellt, den skattemässiga avdragsrätten bör du också kontrollera, speciellt vid avsevärt belopp.

Mikael Pettersson
Fd medlem
Inte tillämpbar

Tack för snabbt svar!
En följd fråga: aktierna i ett företag (företag 1) va tidigare ägt i ett AB som personen i fråga va delägare i. Detta AB likviderades och var och en skapade sina enskilda bolag. Personen i fråga fick då sin del av aktierna i företag 1 överflyttade från det delägda AB till sitt nya enskildt ägda bolag utan vidare bekostnad.
Hur redovisas detta då inga pengar lagts ut från de nya bolaget men samtidigt står bolaget som ägare i företag 1?
Det är även företag 1 som de är fråga om i min första fråga ovan, vid den tänkta affären(som blev inställd) är ett pris satt för x antal aktier. Ska detta då ses som en värdering vid det tillfället?
För drar jag beloppet som de till en början kom överens om på DB kontot så får jag ju annars en negativ post.

Hej!
Här behöver du ta hjälp av en redovisningsexpert.
Den ersättning som du erhåller i kompensation för den affären som inte kom tillstånd skall bokföras på ett 3xxx konto. Eftersom det hela rör sig om ett skadestånd för en bolagsaffär är den ej momspliktigt. Sedan finns det en del frågetecken vad gäller själva affären som man måste ta hjälp av en redovisningskonsult som är van att hantera sådana här affärer. Det gäller att göra rätt från början liksom. Har du en revisor i bolaget kan han också hjälpa till.

Tomas Tobiasson
Angamato ekonomikonsult.
Tel 0770-33 99 25.
Fd medlem
Inte tillämpbar

Hej Tomas och tack för svar,

Jo förstår att nån med tidigare erfarenheter förmodligen kan ge ett säkert svar på frågan och ska se till att få ett sådant svar.
Samtidigt är de lite intressant att bolla frågan om det är något du skulle vara villig till.
I de här fallet är det de andra företaget som erhåller kompensationen och "jag" som betalar den, isåfall kanske det är passande att använda sig av 69xx konto som föreslogs tidigare.

De som jag anser sätter krokben på hela förloppet är just de att aktierna i "företag 1" överlåtits för 0 kr, underprisöverlåtelse. Vid själva överlåtelsen så bör ju detta resultera i att de inte sker någon bokföring av detta då inget värde finns i aktierna att kontera.

Att de sedan skapas en bolagsaffär kring en del av aktierna i "företag 1", som i ägarens bolag är värderat till 0kr, för ett värde kring säg 30 000kr så uppstår ju detta huvudbry jag sitter med just nu.
De går ju inte att dra bort 30 000kr från konto 1311 om där inte finns nått att dra bort från. 
Ska man då se de som att de 30 000kr är en vinst och ska sättas mot t.ex 3670?

I detta fall handlar det om ett aktieägande som inte uppfyller intresseföretag.
Moa Lundberg
CONTENT PRODUCER

Hej!

Jag tror precis som Tomas nämner att det i det här fallet kan vara en god idé att kontakta en redovisningskonsult för hjälp i just ditt specifika fall, så att bokföringen blir korrekt. Men absolut är det intressant att bolla frågan här, det är ju precis det forumet är till för!

Jag googlade lite och hittade den här informationen.

Men som sagt, kanske är det fler på forumet som har bra input?

Ha det fint! 

Moa

Delar din uppfattning Moa. Att sköta löpande redovisning med alla vanliga verifikat är en sak. Men i bland så behöver man en redovisningskonsult också. vi samarbetar med några klienter som vi hjälper med både eekonomi och lite knivigare frågor. Jobbar själv som redovisningskonsult och kan hjälpa till med just sådana här saker. Men eftersom det är mitt levebröd kan jag inte alltid svara här på forumet. Tror du förstår. Men jag uppskattar att klienter kör sin egen redovisning för att sitta och registrera verifikationer efter snart 30 år i branschen är ingen direkt utmaning. Det är bättre att man anlitar oss när det kärvar till lite. 
Tomas Tobiasson
Angamato Ekonomikonsult.
0770-33 99 25