Mina produkter

Logga in för att följa kategorier och för att få genvägar i denna meny
avbryt
Visar resultat för 
Visa  endast  | Sök istället efter 
Menade du: 

Fd medlem
Inte tillämpbar

Bokföra försäljning av inventarier

Hur ska jag bokföra att jag har sålt någon/några av min a inventarier som jag köpt in och som finns bokförda som inventarier i mitt företag?

Innehållet är verifierat av Visma Spcs 2023-07-27

55 SVAR 55
Fd medlem
Inte tillämpbar

Hej,

Det beror på att programmet förväntar sig att moms ska beräknas med 25% på ett försäljningskonto och så blir det ju inte i det här fallet.

Om du inte fick avdrag för ingående moms vid anskaffningstillfället behöver du inte redovisa någon moms. http://www.skatteverket.se/foretagorganisationer/moms/sarskildareglerforvissavarortjanster/bilarmoms...

Om du använt bilen i "momsad" verksamhet får du acceptera avvikelsen i momsredovisningen och skriva en förklaring i kommentarsrutan på momsredovisningen.

//Tina

Fd medlem
Inte tillämpbar

Kanske lite samma sak här men jag kör ändå;

Vi har löst en leasingbil som jag konterat 1930 K 10000, och 1240 debet 10000.

Nu skall jag sälja denna vidare och hur gör jag för att få detta rätt? Eftersom det inte är någon moms vid inköp av bil, så skall jag inte heller fakturera ut den med moms. Vilka konton skall jag använda mig av vid försäljningen? 

Kan jag göra fakturan i Visma2000 och få det att bli rätt?

Tänker så att det blir rätt på momsrapporten tillika så måste jag väl kreditera också 1240 med det belopp som bilen löstes för.... Någon som kan hjälpa mig här?

Skulle väl kunna göra en kontantfakturan (Bilen) betalas direkt när fakturan görs vid leverans, så jag skulle ju kunna lägga den 1930 D12000, 1240kredit 10000, differensen  2000 vilket konto?

/Marie


 

Fd medlem
Inte tillämpbar

Hej,

Spelar ingen roll om du gör faktura eller kontantnota. Differensen ska du lägga på 3974 vinst vid avyttr bilar om du sålt för 12 000,- eller 7974 förslust avyttr bilar om du sålt för 8 000,-.

Hela konteringen blir

1510   12 000,-

1240  -10 000,-

3974  -  2 000,-

Jag har då förutsatt att du inte hunnit göra några avskrivningar på bilen.

//Tina

Fd medlem
Inte tillämpbar

Tack så hemskt mycket Tina, då fick jag bekräftelse för att jag tänkte rätt 🙂 (Nej helt riktigt, inga avskrivningar har gjorts på bilen)
Fd medlem
Inte tillämpbar

Hej igen, En liten fundering till visst kan jag lika gärna använda 14xx konto istället för 1240, eftersom jag ändå säljer vidare direkt ??

//Marie

Fd medlem
Inte tillämpbar

Om man ska vara helt korrekt ska bilar bokföras på 1240, men eftersom värdet är så lågt och den bara ska "mellanlanda" på ett balanskonto, tror jag inte någon kommer ha någon direkt synpunkt på vilket konto du använder i detta fall.

Fd medlem
Inte tillämpbar

Det här svaret skapades från ett sammanslaget ämne som hette Avyttring inventarier.

Hej, jag har sålt inventarier med en liten vinst, jag hade bokfört fakturan på konto 3690 sidointäkter men sen kom jag på att jag måste bokföra avyttringen av inventarierna och vill då vända bokningen på 3690 och använda 3973 vinst avyttring maskiner/inventarier, men jag får inte ihop så att bokningen blir rätt, jag får en diff på momskontrollen, hur skall momsen bokas och hur ska jag koppla kontona till momsrapporten?

Jag har bokat
D 3690
K 3973
K 1220
D 1229
D 3975 (ny konto jag lade upp anskaffning anläggningstillgångar för att få det att balansera)

Tacksam för hjälp!

CL
Fd medlem
Inte tillämpbar

Hej,

Om du tar bort konto 3975 och bokar mot 1510 (om du gjort faktura) eller 1930 om du fått betalt borde det bli rätt.

Om det inte är lösningen måste du visa hur du gjorde den första bokningen, för att du ska kunna få korrekt hjälp.

//Tina

Fd medlem
Inte tillämpbar

Det här svaret skapades från ett sammanslaget ämne som hette Sålt leasingbil med förlust.

Vi har sålt en leasingbil för x antal kronor till en bilhandel. Bilhandeln har löst leasingen och vi har betalat y antal kr till bilhandeln.Från bilhandeln har jag fått ett dokument som säger summan y ska betalas, vilket vi också gjort. Hur bokföra?
Fd medlem
Inte tillämpbar

Jag har köpt en inventarie som jag nu ska sälja. Ska skicka en faktura och undrar hur jag ska bokföra försäljningen när pengarna kommer in så själva inventarien blir bortbokad med ev vinst eller förlust

Fd medlem
Inte tillämpbar

Hej,

Mitt bolag är AB, 2018 köpte företaget en bil, och redovisningen konsulten bokförde den på så sätt:

Inköp av bil (Saknar underlag) Jag vet inte varför han skrev så. och han svarar aldrig nu.

1800 OBS D 75000

1930        K 75000

På dagens balansräkning är det

1240 75000    75000

1249 22000    37500

 

Nu måste jag sälja bilen för att avveckla företaget, Jag ska sälja den för 10 000 för att den har en motorläckage som kostar 15 000 att laga.

 

Hur bokför jag försäljningen?

Snälla hjälp mig.

Bästa hälsningar

före detta konsult

Josefine Johansson
MODERATOR

Hej!

 

Tack för din fråga. Min kollega Annie har gått igenom på första sidan hur man bokför förlust vid en försäljning men jag kan ge dig ett exempel på hur det kan bokföras baserat på den informationen du gett. I mitt exempel så har jag antagit att du inte redovisar någon moms på försäljningen av bilen. Lite svårt att förstå vilket utgående saldo du har på 1249 då du skriver två belopp, men jag antar i mitt förslag att det är 37 500 som gäller och att beloppet är minus, så som det skall vara.

 

193X/1510 med 10 000 i debet

1240 med 75 000 i kredit

1249 med 37 500 i debet

7973 med 37 500 i debet

7973 med 10 000 i kredit

 

Detta gör att det blir totalt 37 500 - 10 000 = 27 500 i förlust. Man kan också lägga 27 500 direkt mot 7973 i debet om man skulle vilja. Om det är så att du har eEkonomi och lagt upp bilen i anläggningstillgångar så rekommenderar jag dig att kolla i denna länken då det blir lite annorlunda i och med automatiken i eEkonomi. 

 

Ha det fint!

/ Josefine

Fd medlem
Inte tillämpbar

Tack snälla.

Jag gjorde precis som du skrev, sedan upptäckte att den var anläggningstillgån. Så nu behöver jag bli av med den verifikationen jag upprättade. Kan du snälla skriva till mig hur, jag vet att man ska upprätta en motsats verifikationen men vill gärna vara säker så inte det blir fler fel 😁

Sedan ska jag göra bokslut och säljer företaget så du hör inte av mig mer😁

Vänligen 

Konsult 

Hej igen!

 

Ah okej jag förstår, det var ju typiskt. 🙂

 

Har kollat med en kollega som är insatt i eEkonomi som sade att man får då nolla ( göra en spegelvänd verifikation ) den manuella verifikationen du gjort, i och med att allt man gör i funktionen Anläggningstillgångar skapar ett bokföringsunderlag. Hur man skall hantera det i den funktionen kan du läsa om här. Där finns det hur man lägger in försäljning av anläggningstillgångar och utifrån det man gör i funktionen så skapas en verifikation.

 

Ha det fint!

/ Josefine