Mina produkter

Logga in för att följa kategorier och för att få genvägar i denna meny
avbryt
Visar resultat för 
Sök istället efter 
Menade du: 
Fd medlem
Inte tillämpbar

Re: Bokföra försäljning av inventarier - eEkonomi

Hej igen,
Kom mitt svar fram? /Lars
Fd medlem
Inte tillämpbar

Hej igen,

Man kan spara förluster i max 10 år, vilket således kan göras i detta fall.
RR blir således ./. kr. 1.000.000. I BR försvinner inventarierna och den balanserade
förlusten blir kr. 1.000.000. Är detta riktigt fattat vad gäller slutsatsen? /Lars
Annie Karlsson
ANSTÄLLD

Hej igen Lasse!

Det stämmer att inventarierna försvinner från balansrapporten och det blir en kostnad i resultatrapporten.

När du skriver att man kan spara förluster i max 10 år så tänker du kanske på underskottet i ett aktiebolag rent generellt. Du kan spara ett underskott i verksamheten framåt i tiden och då förs underskottet in i nästa års deklaration och minskar nästa års resultat. Vad jag vet får detta sparas hur länge som helst. Det är alltså om du totalt sett får ett underskott i ditt bolag.
Fd medlem
Inte tillämpbar

Hej Annie. Vilket momsfritt konto skulle du föreslå att man använder i såfall?
Med vänlig hälsning TH
Annie Karlsson
ANSTÄLLD

Det jag menar med ett försäljningskonto som är momsfritt är egentligen ett försäljningskonto som inte har någon momsrapportkod. Det spelar alltså ingen större roll vilket konto. Enklast är kanske att kopiera ett befintligt konto för vanlig försäljning och lägga på ett närliggande nummer. Ta sedan bara bort momsrapportkoden på detta kontot.

/Annie
Fd medlem
Inte tillämpbar

This reply was created from a merged topic originally titled
Hur bokförs försäljning av inventarier?.

Hej!

Två frågor:

Hur bokförs försäljning av inventarie, marknadsvärde 6 500
inkl moms, som har införts i samband med öppningsbalansräkning 2014?

D  1910  Kassan                                                                         5
300

K  2611  Utgående moms                                                           1
060

D  7970  Förlust avyttring ...                                                       2
260

K  1223  Inventarier utrustning vid öppningsbalansräk.              6 500

Hur skall jag bokföra för att moms redovisningen i Wisma
bokföringsprogram skall fungera.

Är en lösning:

K  3010  Försäljning 25%                                        5
300

D  3110  Försäljning momsfri                                   5 300

Vore tacksam för svar!

Hälsningar!

Bosse
Lisa__13
NY MEDLEM

Det här svaret skapades från ett sammanslaget ämne som hette Försäljning av inventarier i enskild firma.

Är det något jag bör tänka på vid en försäljning av inventarier i en enskild firma? Hur hanterar jag faktureringen och inbetalningen?
Fd medlem
Inte tillämpbar

Hej,
Om man säljer en bil kontant på en enskild firma som inte har någon moms att dra av, hur bokförs själva försäljningsintäkten(om man använder Eekonomi)?

Kan ni ge något exempel?
Anna Svensson
CONTENT PRODUCER

Hej!

Är bilen bokförd som ett inventarium? Blev det en förlust eller vinst vid försäljningen? Annie har gett exempel på hur det bokförs vid förlust i denna tråden.

/Anna
Anna Svensson
~Content producer, Visma lönefamilj~
Fd medlem
Inte tillämpbar

(uppdaterad av li-migration ‎2021-08-26 21:50 )
Det här svaret skapades från ett sammanslaget ämne som hette Försäljning av inventarie samt redovisning i inventarieförtäckning (Visma eEkonom....

Vi har sålt en maskin för 450 ́(360 ́+ moms 90 ́). Den har köpts för 500 ́och skrivits av med 100 ́. Alltså en förlust med 40 ́. Vi bytte redovisningsprogram under 2015 och matade in alla inventarierna i inventarieförteckningen i efterhand, vilket kan innebära problem? Maskinen finns dock noterad i förteckningen med 400'som kvarvarande värde. Vid försäljningen skrev jag av misstag ut en vanlig kundfaktura och 360 ́ blev redovisad som varuförsäljning. Har ringt och frågat hur jag ska rätta detta i bokföringen samt vilka åtgärder som behöver man göra i inv.förteckningen. Fick mailsvar från er med denna instruktion:

"Bokför försäljning av inventarie:

När du har sålt en inventarie måste du skapa en manuell verifikation för att din försäljning, momsredovisning och ditt resultat ska bli korrekt. Du måste också också skriva ett manuellt kvitto och ge till köparen av inventarien. Du bokför du försäljningen av inventarien enligt nedan:

Steg 1. Registrera försäljningen
  1. Välj Ny verifikation.
  2. Välj konto 1510 Kundfordringar och bokför hela försäljningsbeloppet i debet.
  3. Välj konto 2611 Utgående moms på försäljning inom Sverige och bokför den utgående momsen i kredit.
  4. Välj konto, beroende på om du gjorde en vinst eller förlust vid försäljningen, och bokför vinsten/förlusten i kredit.
Välj konto 3970 Vinst vid avyttring av immateriella och materiella inventarier om du gjorde en vinst vid försäljningen och konto 7970 Förlust vid avyttring av immateriella och materiella inventarier om du gjorde en förlust.

1. Välj Bokför".
Summan på debet sidan blir enligt ovanstående 450'. Summan på kreditsidan blir då 90 ́+ 40 ́= 130 ́ ??  Verkar inte utgöra fullständig förklaring för försäljningstransaktionen? Dessutom tycker jag att förlusten borde hamna på debetsidan, för att belasta resultatet? Hur ska jag bokföra förlustaffären, rätta den felaktiga kundfakturan samt göra rätta åtgärder i inventarieförteckningen. Och framför allt, i vilken ordning?