Mina produkter

Logga in för att följa kategorier och för att få genvägar i denna meny
avbryt
Visar resultat för 
Sök istället efter 
Menade du: 
MarieN
NY MEDLEM

Re: Bokföra försäljning av inventarier - eEkonomi

Kanske lite samma sak här men jag kör ändå;

Vi har löst en leasingbil som jag konterat 1930 K 10000, och 1240 debet 10000.

Nu skall jag sälja denna vidare och hur gör jag för att få detta rätt? Eftersom det inte är någon moms vid inköp av bil, så skall jag inte heller fakturera ut den med moms. Vilka konton skall jag använda mig av vid försäljningen? 

Kan jag göra fakturan i Visma2000 och få det att bli rätt?

Tänker så att det blir rätt på momsrapporten tillika så måste jag väl kreditera också 1240 med det belopp som bilen löstes för.... Någon som kan hjälpa mig här?

Skulle väl kunna göra en kontantfakturan (Bilen) betalas direkt när fakturan görs vid leverans, så jag skulle ju kunna lägga den 1930 D12000, 1240kredit 10000, differensen  2000 vilket konto?

/Marie

Tina H
NY MEDLEM

Hej,

Spelar ingen roll om du gör faktura eller kontantnota. Differensen ska du lägga på 3974 vinst vid avyttr bilar om du sålt för 12 000,- eller 7974 förslust avyttr bilar om du sålt för 8 000,-.

Hela konteringen blir

1510   12 000,-

1240  -10 000,-

3974  -  2 000,-

Jag har då förutsatt att du inte hunnit göra några avskrivningar på bilen.

//Tina

MarieN
NY MEDLEM

Tack så hemskt mycket Tina, då fick jag bekräftelse för att jag tänkte rätt 🙂 (Nej helt riktigt, inga avskrivningar har gjorts på bilen)
MarieN
NY MEDLEM

Hej igen, En liten fundering till visst kan jag lika gärna använda 14xx konto istället för 1240, eftersom jag ändå säljer vidare direkt ??

//Marie

Tina H
NY MEDLEM

Om man ska vara helt korrekt ska bilar bokföras på 1240, men eftersom värdet är så lågt och den bara ska "mellanlanda" på ett balanskonto, tror jag inte någon kommer ha någon direkt synpunkt på vilket konto du använder i detta fall.

Claudia
NY MEDLEM

Det här svaret skapades från ett sammanslaget ämne som hette Avyttring inventarier.

Hej, jag har sålt inventarier med en liten vinst, jag hade bokfört fakturan på konto 3690 sidointäkter men sen kom jag på att jag måste bokföra avyttringen av inventarierna och vill då vända bokningen på 3690 och använda 3973 vinst avyttring maskiner/inventarier, men jag får inte ihop så att bokningen blir rätt, jag får en diff på momskontrollen, hur skall momsen bokas och hur ska jag koppla kontona till momsrapporten?

Jag har bokat
D 3690
K 3973
K 1220
D 1229
D 3975 (ny konto jag lade upp anskaffning anläggningstillgångar för att få det att balansera)

Tacksam för hjälp!

CL
Tina H
NY MEDLEM

Hej,

Om du tar bort konto 3975 och bokar mot 1510 (om du gjort faktura) eller 1930 om du fått betalt borde det bli rätt.

Om det inte är lösningen måste du visa hur du gjorde den första bokningen, för att du ska kunna få korrekt hjälp.

//Tina

rifum_
NY MEDLEM

Det här svaret skapades från ett sammanslaget ämne som hette Sålt leasingbil med förlust.

Vi har sålt en leasingbil för x antal kronor till en bilhandel. Bilhandeln har löst leasingen och vi har betalat y antal kr till bilhandeln.Från bilhandeln har jag fått ett dokument som säger summan y ska betalas, vilket vi också gjort. Hur bokföra?

Jag förstår fortfarande inte  Annies förslag, kan någon förklara lite mer eftersom när jag hämtar konto 3051 försäljning varor 25% öppnas automatik en 2611 konto. jag blir glad om ni förklarar lite mera.
AKZ1966
NY MEDLEM

Inventarieförsäljning

Jag har köpt en inventarie som jag nu ska sälja. Ska skicka en faktura och undrar hur jag ska bokföra försäljningen när pengarna kommer in så själva inventarien blir bortbokad med ev vinst eller förlust