Mina produkter

Logga in för att följa kategorier och för att få genvägar i denna meny
avbryt
Visar resultat för 
Visa  endast  | Sök istället efter 
Menade du: 

Fd medlem
Inte tillämpbar

Bokföra försäljning av korttidsinventarie

Hej,

Jag har gått över ifrån Enskild Firma till Visma eEkonomi. Har flyttat över mina korttidsinventarier till eEkonomi. Nu skall jag sälja en korttidsinventarie och måste då skapa en egen verifikation. Vilka konton skall det bokföras på, samt vilket konto skall krediteras. Det bokfördes som inköp av Inventari i Enskild Firma, så något konto är det inte kopplat mot. Jag gör även en vinst, hur skall den bokföras? Tacksam för hjälp!

2 SVAR 2
Fd medlem
Inte tillämpbar

OM du bokat korttidsinventarier på konto 5410 från början så är all intäkt vinst, redovisas på konto 3973.

Mikael Pettersson
Neta__
MEDLEM

En fundering: i min verksamhet köper jag in verktyg som i princip alltid understiger ett halvt prisbasbelopp. Jag bokför dem som korttidsinventarier och har tagit kostnaden direkt. Det jag funderar på är att dessa verktyg ju faktiskt har ett värde. De används under många år och är en tillgång i så måtto. Skulle jag lägga ner kan jag sälja dem. Nu finns de ju inte som en tillgång i balansräkningen utan bara i inventarieförteckningen. Har jag tänkt fel? Hur ska det vara?