Mina produkter

Logga in för att följa kategorier och för att få genvägar i denna meny
avbryt
Visar resultat för 
Visa  endast  | Sök istället efter 
Menade du: 

Fd medlem
Inte tillämpbar

Bokföra försäljning av presentkort vid Rut-avdrag - eEkonomi

Jag har en kund som vill köpa ett presentkort på en städtjänst för 500 kr och hur ska detta bokföras?
14 SVAR 14
Fd medlem
Inte tillämpbar

Hej,

Presentkortet bokas upp som en "skuld" när det säljs (D1910 och K2420 t ex). När det utnyttjas bokas D2420 och K30xx och 26xx som vid vanlig försäljning.

Jag har svårt att se att man skulle kunna blanda in ett RUT-avdrag i detta fall, då den som betalat tjänsten inte är samma person som har utnyttjat den, men jag håller enbart på med ROT och där hade det i alla fall varit omöjligt.

//Tina

Fd medlem
Inte tillämpbar

Jag känner mig fortfarande osäker på hur jag ska göra. Kommer att skicka en faktura till kunden på 500 kr med moms. När sedan den andre kunden löser in presentkortet får de en ny faktura med rutavdraget där presentkortet blir inlöst .
Fd medlem
Inte tillämpbar

Följer denna tråd men är osäker på om du verkligen kan ta med "presentkortet" som avdrag på en RUTfaktura! Själva RUTavdraget kan ju sökas först när kunden betalt. Ev får man kanske skapa en kreditfaktura med samma summa som presentkortet ...... eller?
Fd medlem
Inte tillämpbar

Jag tycker du ska kolla detta med RUT noga. Min gissning är att presentkortet måste vara på ett belopp FÖRE RUT-avdrag. Jag tror alltså inte heller att man kan göra så.

Dessutom ska du inte fakturera någon moms när du fakturerar presentkortet. Det ska ske när presentkortet utnyttjas - se mitt svar ovan.

//Tina

Fd medlem
Inte tillämpbar

Beloppet är tänkt före Rut . Jag har aldrig sålt varor förut så därför är jag osäker på hur jag ska göra.
Jag har skapat en ny artikel utan moms. Sedan ska jag skicka en faktura till kunden på 500 kr som köpt presentkortet.
Hur gör jag sedan ?? Göra en manuell verifikation 1930 D och 2420 K när kunden betalt fakturan??
När sedan kunden nr 2 utnyttjar tjänsten så gör jag en en rutfaktura och där står att kunden ska betala 500 kr men det får jag betalt med presentkorten men jag måste ha de 500 kr kvar så jag kan begära Rut!
När presentkortet är inlöst så gör jag en manuell verifikation 1930 k och 2420 D ???
Fd medlem
Inte tillämpbar

När du gör fakturan konterar du 1510/2420.

När du får betalt för fakturan konterar du 1930/1510.

När du gör fakturan för tjänsten konterar du som vid vilken försäljning som helst.

När du får betalt konterar du 2420/1510.

Det är dock oklart när SKV kommer tycka att arbetet är betalt (presentkort eller arbetsfaktura) och vem som har betalt arbetet (den som köpte presentkortet eller den som utnyttjar det).

Om man t ex får en försäkringsersättning får man inte för samma arbete utnyttja ROT-avdrag och jag tycker det känns som detta ligger väldigt nära detta scenario, men jag kan ha fel.

//Tina

Fd medlem
Inte tillämpbar

Du kan som arbetsgivare ge bort ett presentkort på städning så då måste Skatteverket godkänna det!
Det jag tycker verkar svårt är hur man sedan gör med fakturan när uppdraget är slutfört och man ska skicka in och begära Rut!
Fd medlem
Inte tillämpbar

Jag tycker alltid det är bra att vara tydlig med sånt jag är osäker på, men om du har koll på RUT-reglerna i detta fall, så ska inte jag bråka 🙂

När fakturan betalas använder man bara konto 2420 för betalningen i stället för 1930 och sedan söker man ROT-som vanligt  Om man av någon anledning inte kan registrera en betalning på 2420 i e-Ekonomi (använder själv Admin 1000) får man registrera den på 1930 och sedan göra en manuell verifikation D2420/K1930).

Fd medlem
Inte tillämpbar

Tack för svar och God Jul!
Fd medlem
Inte tillämpbar

Hej igen!
Jag känner mig fortfarande osäker på om jag gör rätt.
1. Gör fakturan 3054 kredit och 1510 debet.
2. Gär en manuell verifikation 1510 debit och 2420 kredit.
3. När kunden betalt så matchar jag betalningen.
4. När jag utför tjänsten så gör jag en ny faktura med Rut.
5. Sedan lämnas presentkortet som betalning.
6. Bokför konto 2420 som betalning?
7. Ansöker om Rut ??
Fd medlem
Inte tillämpbar

Ansökan om RUT/ROTavdrag kan göras först efter betalning gjorts och som Tina påpekade är även jag osäker på när SKV anser att du fått betalt? (Nu vid årskiftet är det så att du kan fakturera 2016 , få betalt 2016 och sen har du på dej januari ut att utföra arbetet)
Är ju så att RUT/ROTavdraget räknas på personnumrets inkomst för det årets inkomst som betalningen skett.
Väldigt osäker på hur långt ett presentkort då anses gälla !
Fd medlem
Inte tillämpbar

Hej 3pa2!
Ditt svar är tyvärr inte mig till hjälp! Bokför redan med Rut så,det är inga problem .Jag behöver veta hur man bokför inköp, betalning mm som jag skrev tidigare. De flesta städfirmor har presentkort så det måste finnas ett bra sätt att bokföra det på.
Fd medlem
Inte tillämpbar

Hej - kopierar ditt inlägg och gör justeringar i det pga tidsbrist.

Hej igen!
Jag känner mig fortfarande osäker på om jag gör rätt.
1. Gör fakturan 3054 kredit och 1510 debet.  OK
2. Gär en manuell verifikation 1510 debit och 2420 kredit.  NEJ 2420K och 3054 D
3. När kunden betalt så matchar jag betalningen. OK
4. När jag utför tjänsten så gör jag en ny faktura med Rut. OK 
5. Sedan lämnas presentkortet som betalning.
6. Bokför konto 2420 som betalning? JA. (Om det inte funkar i programmet får du bokföra med 1910 och sedan göra en manuell ver 2420/1910.) 
7. Ansöker om Rut ?? JA

Fd medlem
Inte tillämpbar

Tack! Nu har jag kommit en bit på väg !