Mina produkter

Logga in för att följa kategorier och för att få genvägar i denna meny
avbryt
Visar resultat för 
Sök istället efter 
Menade du: 
Highlighted
CONTENT PRODUCER

Re: Bokföra förseningsavgift från Skatteverket

Hej!

Okej. Då krediterar du konto 2510 och debiterar konto 6992 istället. 

/Anna
Anna Svensson
~Content producer, Visma lönefamilj~
Highlighted
NY MEDLEM

Tack för hjälpen! Vilket datum skall jag sätta som verifikationsdatum? Jag menar, jag kan inte se på skattekontot specifikt vilket datum jag betalat själva förseningsavgiften då jag som sagt betalat in klumpsummor. 
Highlighted
CONTENT PRODUCER

Okej, jag trodde att du på kontoutdraget från ditt skattekonto kunde se vilket datum avgiften dragits.
Annars antar jag att du får sätta samma datum som du gjorde själva betalningen eller när övriga pengar drogs från skattekontot.
/Anna
Anna Svensson
Highlighted
NY MEDLEM

Det jag kan se är när första inbetalningen efter förseningsavgiften tillförts, gjorts. Det andra jag kan se är vilket datum förseningsavgiften uppkommit på skattekontot. Vilket av dessa alternativ är mest rättvisande?
Highlighted
NY MEDLEM

Dessutom undrar jag hur jag skall bokföra betalning av räntekostnader som uppkommit på skattekontot, när jag som tidigare nämnt, bokfört alla inbetalningar på skattekontot på konteringen skatteskulder (2510).
Highlighted
CONTENT PRODUCER

Hej!

1: Datumet när första inbetalningen efter förseningsavgiften borde vara mer rätt.

2: Detta borde du kunna bokföra på konto 8423. Och då gör du på samma sätt som jag beskrev tidigare: kreditera konto 2510 och debiterar konto 8423 istället.

/Anna
Anna Svensson
Highlighted
NY MEDLEM

Tack för svaret! Hur bokför jag ränteintäkter på skattekontot då? Alla exempel jag hittar säger att jag ska använda Skattekonto 1630, men alla betalningar till skattekontot har vi ju bokfört genom 2510.
Highlighted
CONTENT PRODUCER

Hej igen!

Kanske är det enklast att du nästa år byter till konto 1630 istället för att få en enklare överblick. Det blir lite rörigt att ha allt på detta kontot.

I detta fallet antar jag då att du debiterar konto 2510 och krediterar kontot för ränteintäkter.
Kontrollera att dina saldon stämmer med vad du har på ditt Skattekonto.
Anna Svensson
Highlighted
NY MEDLEM

Hej igen! Jag gjorde enligt förfarandet ovan när jag betalade mina räntekostnader och förseningsavgifter: Jag krediterade mitt företags/kassakonto och debiterade mitt tillgångskonto skatteskulder (2510), så jag gjorde enligt det förfarandet jag gjort från början. Därefter så följde jag ert råd och krediterade 2510 och debiterade 6992 för exempelvis förseningsavgifterna. Nu dyker frågan upp: Hur skall jag lägga in förseningsavgifterna från första början? Alltså behöver jag boka dessa som en skuld när de uppstod, och hur gör jag det?
Highlighted
FD ANSTÄLLD

Hej!

Du bör kunna boka det mot 1630 K och 6992 D.

/Elin