Mina produkter

Logga in för att följa kategorier och för att få genvägar i denna meny
avbryt
Visar resultat för 
Sök istället efter 
Menade du: 
Highlighted
NY MEDLEM

Re: Bokföra förseningsavgift från Skatteverket

Okej så det jag tidigare bokfört som 1930 K och 2510 D och därefter 2510 K och 6992 D bör jag korrigera till 1930 K och 1630 D, och därefter 1630 K och 6992 D, är det det du menar?
Highlighted
NY MEDLEM

Jag menar: Jag har ju redan bokfört inbetalningarna genom att göra först 1930 K och 2510 D och därefter 2510 K och 6992 D. Kan jag nu alltså korrigera bakvägen och göra från 1630 istället?
På det här sättet:
1. 6992 K och 2510 D
2. 2510 K och 1630 D
3. 1630 K och 6992 D

?
Highlighted
FD ANSTÄLLD

Hej!

Om du gör enligt ovan blir det 0 på samtliga konton. Kontrollera att du har ett belopp bokfört på 6992. Om den är betalad bör det inte ligga kvar något saldo på konto 1630 och 2510.
Highlighted
NY MEDLEM

Nu förstår jag inte vad du menar. Jag har bokfört belopp på 6992, men från 2510. Jag har alltså inte använt mig av konteringen 1630. Jag misstänker att detta gjort att jag har saldo på tillgångskontot 2510, fast jag inte har några tillgångar kvar eftersom vi ska avsluta bolaget. Jag har bokfört inbetalningar för förseningsavgifterna till skatteverket genom 1930 K 2510 D och därefter 2510 K och 6992 D. Hur menar du att jag skall göra därifrån, alltså från det läget jag befinner mig i nu?
Highlighted
ANSTÄLLD

Hej Johannes!

Jag skulle rekommendera dig att ta kontakt med en redovisningsbyrå för att gå igenom din bokföring, om du är osäker på om den är rätt eller fel. Vi svarar mer än gärna på generella bokföringsfrågor och hur olika scenarion normalt sätt hanteras, men vi kan tyvärr inte hjälpa till med för kundspecifika frågor eller direkta korrigeringar. Det är ett arbete för en redovisningskonsult. Här kan du hitta aktuella redovisningsbyråer som arbetar i våra program.

Men för att sammanfatta tråden och ditt scenario. Normalt sätt bokför man en betalning av F-skatt från ett aktiebolag, i två omgångar. Först själva överföringen av pengarna till skattekontot, d v s 1930(k) och 1630(d). När pengarna sedan dras från skattekontot bokför man det som en egen verifikation, 1630(k) mot 2510 eller 2518(d). Innehåller dragningen från Skatteverket även pengar för förseningsavgift eller liknande, ska också ett konto för detta tas upp i den senare verifikationen, exempelvis 8423(d).

Men som sagt, för att gå igenom din bokföring och korrigera dina eventuella fel får du kontakta en byrå. 

Återkom om du undrar över något annat, annars får du ha en trevlig dag!

/Karl
Highlighted
NY MEDLEM

Okej Karl, tack för svar! Ytterligare fråga: Vad är skillnaden på 2510 och 2518? Dessutom kan jag inte låta bli att notera att nettoeffekten på 1630 i fallet blir 0 då man sedermera krediterar det man först har debeterat. Med bakgrund av detta gör det väl ingen skillnad om man, förutsatt att skatten redan är förfallen till betalning vid betalningstillfället, bokför direkt till 2510 eller 2518 genom att ta 1930(k) och 2510/2518(d)?
Highlighted
ANSTÄLLD

Hej!

När det gäller konto 2510 och 2518 så går det bra och använda vilket som av dessa två. 2518 använder du om du vill ha F-skatten specificerad på ett eget konto, annars går det bra med 2510. 

Jag rekommenderar dig att bokföra enligt tråden - Bokföra F-skatt och årets skattekostnad och använda dig av konto 1630 då detta är företagets skattekonto.

Hoppas din fråga besvarades.

Ha en fortsatt fin dag!

/Hanna
Highlighted
NY MEDLEM

resekostnader
Highlighted

Hej Jasmin,

Gällande resekostnader så hittar jag i boken redovisa rätt att enligt K1 för enskilda näringsidkare (förenklat årsbokslut) ska företagets resekostnader bokföras i näringsverksamheten om de avser verksamheten (t.ex. konto 5800 Resekostnader), i annat fall utgör resekostnader privata uttag.
Highlighted
NY MEDLEM

Vilket motkonto ? jag har bokfört på konto 1630 Avräkning för skatter och avgifter (Skattekonto) är detta korrekt ?